Misschien vindt u onze beslissing onduidelijk of heeft u er nog andere vragen over. Wij geven u dan graag extra uitleg over de beslissing. Soms zorgt een gesprek ervoor dat bezwaar maken niet nodig is. U kunt ons hierover altijd bellen. In de brief met de beslissing leest u hoe u ons bereikt.

Bent u niet tevreden over wat een medewerker van UWV heeft gedaan? In dat geval maakt u geen bezwaar, maar kunt u een klacht indienen.

U stuurt ons uw bezwaar. Dat kan online of per post. U kunt ook iemand anders vragen voor u in bezwaar te gaan. Dat heet machtigen.

Soms kunt u het bezwaar overslaan en direct in beroep gaan bij de rechter.

Op tijd opsturen

Wij behandelen uw bezwaar alleen als het op tijd is. In de brief met onze beslissing leest u wanneer we uw bezwaar moeten ontvangen:

  • Meestal binnen 6 weken na de datum van de brief met de beslissing.
  • Bij sommige beslissingen over Ziektewet-uitkeringen binnen 2 weken na de datum van de brief met de beslissing.

Als u meer tijd nodig heeft

Misschien heeft u meer tijd nodig. Dan kunt u voorlopig bezwaar maken. Dat heet pro-formabezwaar. U stuurt ons alle gegevens, behalve waarom u bezwaar maakt. Daarna ontvangt u een brief van ons waarin staat wanneer u de reden voor uw bezwaar naar ons moet sturen.

Telefoongesprek na ontvangst bezwaar

Nadat wij uw bezwaar ontvangen hebben, bellen wij u binnen 5 werkdagen.

Als u na dit gesprek het bezwaar wilt intrekken, dan kan dat. Gaat u verder met het bezwaar, dan leggen we uit wat de volgende stappen zijn. Ook hoort u op welke datum u uiterlijk een beslissing op uw bezwaar krijgt.

Bevestiging en afspraken

U ontvangt binnen 5 werkdagen na het telefoongesprek een ontvangstbevestiging van uw bezwaar. Als we tijdens het telefoongesprek afspraken hebben gemaakt, dan staan deze ook in de ontvangstbevestiging.

Heeft uw bezwaar ook gevolgen voor uw (ex-)werkgever? Dan ontvangt deze een kopie van uw bezwaar, maar geen medische gegevens.

U volgt hoe het gaat met uw bezwaar op de volgende plek:

  • Particulieren volgen het bezwaar via Mijn UWV (bij 'Mijn Zaken').
  • Werkgevers volgen bezwaar via het werkgeversportaal (Onder ‘Bezwaren’ bij 'Voortgang Bezwaren’).
  • Voor zakelijke cliënten is het nog niet mogelijk om een bezwaar te volgen. Bij vragen neemt u contact op met UWV Zakelijk.

Als u een zakelijke relatie van UWV bent, dan is het nog niet mogelijk om een bezwaar online te volgen. Bij vragen over uw bezwaar kunt u contact opnemen met UWV Zakelijk.

Beslissing blijft gelden

Zolang u nog geen beslissing op uw bezwaar heeft, geldt nog steeds de beslissing waartegen u bezwaar maakt. Bijvoorbeeld dat u een bepaalde uitkering niet krijgt. Of een boete moet betalen.

Hulp bij geldzorgen

Komt u in financiële problemen tijdens de behandeling van uw bezwaar? Dan kunt u een bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente. Of misschien andere hulp krijgen bij geldzorgen of schulden.

U kunt ook een voorlopige beslissing aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank.

Omdat u bezwaar heeft gemaakt, beoordeelt een medewerker van UWV onze beslissing opnieuw. Dit is een andere medewerker dan de medewerker die eerder de beslissing nam.

Telefoongesprek beoordeling

Deze medewerker belt u in de meeste gevallen. In het telefoongesprek bespreken we met u waarom wij de beslissing hebben genomen en wat de reden voor uw bezwaar is.

Als u na dit gesprek het bezwaar wilt intrekken, dan kan dat. Gaat u verder met het bezwaar, dan hoort u wat de volgende stappen zijn. Meestal is de volgende stap een extra onderzoek, een hoorzitting of mediation.

Extra informatie

Soms vragen wij u om aanvullende documenten of informatie. Of misschien wilt u zelf extra informatie opsturen. Dat kan online of per post.

De documenten die bij uw bezwaar horen kunt u bij ons opvragen. Neem hiervoor contact met ons op. In de brief met de ontvangstbevestiging van uw bezwaar leest u hoe u ons bereikt.

Extra onderzoek

Maakt u bezwaar tegen een medische beslissing? Dan kan een nieuw onderzoek door een arts van UWV of een arbeidsdeskundige nodig zijn. U krijgt daarvoor een uitnodiging via de post.

Hoorzitting

Soms ontvangt u een brief met een uitnodiging voor een hoorzitting. In dit gesprek kunt u ons extra informatie geven over waarom u het niet eens bent met onze beslissing.

U ontvangt de beslissing op uw bezwaar in een brief. Hierin staat of wij u gelijk geven en wat dat precies voor u betekent.

Beslistermijn

Wanneer u onze beslissing op uw bezwaar ontvangt, hangt af van uw situatie. De datum waarop u uiterlijk de beslissing op uw bezwaar ontvangt, staat in de ontvangstbevestiging van uw bezwaar.

We rekenen vanaf de laatste dag dat u in bezwaar kon gaan tegen de beslissing:

  • Meestal ontvangt u onze beslissing op uw bezwaar binnen 13 weken.
  • Bij een medische beoordeling of een beoordeling door de arbeidsdeskundige ontvangt u onze beslissing binnen 17 weken.
  • Als u bezwaar maakt tegen een beslissing of u wel of niet ziek bent, dan ontvangt u onze beslissing binnen 6 weken.

Als wij de beslissing niet op tijd kunnen nemen, dan krijgt u hierover een brief.

Schadevergoeding

Hebben wij onze beslissing aangepast? En heeft u schade door onze eerdere beslissing? Dan kunt u vragen om een schadevergoeding.

Als u nog vragen heeft, dan geven wij u graag extra uitleg. In de brief met de beslissing op uw bezwaar leest u hoe u contact met ons opneemt en wie uw contactpersoon is.

Als u het niet eens bent

Bent u het niet eens met de beslissing op bezwaar? Dan kunt u in beroep gaan bij de rechter.