Wilt u bezwaar maken? Lees dan eerst meer over de stappen van bezwaar maken.

Maakt u namens iemand anders bezwaar? Lees dan eerst meer over machtigen.

U kunt bezwaar maken door een formulier online in te vullen en op te sturen:

U kunt op 2 manieren bezwaar maken per post:

  • met een formulier
  • met een brief

Met een formulier

U kunt bezwaar maken door een formulier te downloaden, in te vullen en per post op te sturen.

U vindt het adres onderaan in de brief met de beslissing waar u bezwaar tegen maakt of vindt u bij de postadressen van UWV.

U vindt het adres onderaan in de brief met de beslissing waar u bezwaar tegen maakt.

Met een brief

Wilt u bezwaar maken met een brief? Zet in de brief dan in elk geval:

  • De datum.
  • Uw naam, adres en telefoonnummer.
  • Uw burgerservicenummer of loonheffingennummer.
  • De woorden 'bezwaarschrift' of 'ik maak bezwaar'.
  • De datum en het kenmerk van de brief waarin de beslissing staat.
  • Waarom u het niet eens bent met de beslissing.
  • Wat volgens u de beslissing had moeten zijn.
  • Uw handtekening.

Stuur andere documenten die belangrijk zijn voor uw bezwaar ook mee met uw bezwaarschrift.

Bezwaarschrift opsturen

U stuurt het bezwaarschrift naar onze afdeling Bezwaar en Beroep. Het adres staat onderaan in de brief met de beslissing waar u bezwaar tegen maakt of kijk op de pagina postadressen van UWV.

Zet op de envelop het woord ‘bezwaarschrift’. Verstuur het bezwaarschrift aangetekend naar ons op. Daarmee bewijst u dat u het op tijd heeft verstuurd.

Bezwaar namens uw bedrijf of organisatie

Werkt u bij een bedrijf of een organisatie en maakt u bezwaar namens het bedrijf of de organisatie? Stuur ons dan een bewijs dat u toestemming heeft om officiële beslissingen te mogen nemen. Bijvoorbeeld:

  • Een kopie van de statuten, reglementen of stichtingsbrief.
  • Een uittreksel uit het Handelsregister of het register van de Kamer van Koophandel.

Bent u particulier en zijn er medische redenen voor uw bezwaar? Dan hebben wij medische gegevens nodig bij de behandeling van uw bezwaar.

Zet de medische redenen voor uw bezwaar altijd in een apart document. Dus niet in uw bezwaarschrift zelf. Zo blijven uw medische gegevens gescheiden van uw andere gegevens. Wij zorgen er dan voor dat uw medische gegevens alleen worden bekeken door mensen die daar toestemming voor hebben.

Medische gegevens opsturen

Hoe u ons de medische gegevens stuurt, hangt af van de manier waarop u bezwaar maakt.

Als u online bezwaar maakt:

  • U stuurt de medische gegevens apart per post naar ons op.
  • Stuur de envelop met de medische gegevens naar het adres dat onderaan in de brief met onze beslissing staat.
  • Schrijf ook ‘medische gegevens’ op de envelop.

Als u per post bezwaar maakt met een formulier of een brief:

  • Doe de medische gegevens eerst in een aparte envelop.
  • Sluit die envelop en schrijf ‘medische gegevens’ op de envelop.
  • De gesloten envelop met medische gegevens voegt u daarna als bijlage toe aan uw bezwaarschrift.
  • • Stuur het bezwaarschrift met deze bijlage naar het adres dat onderaan in de brief met onze beslissing staat of kijk op de pagina postadressen van UWV.