U kunt om schadevergoeding vragen in 1 van de volgende 3 situaties:
- Wij hebben onze beslissing aangepast of geven u gelijk, bijvoorbeeld nadat u bezwaar maakte of een klacht indiende.
- De rechter oordeelde dat onze beslissing verkeerd was.
- Een medewerker deed iets wel of juist niet waardoor u schade heeft. U kreeg bijvoorbeeld te weinig of verkeerde informatie.
Daarnaast moet uw situatie voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Wij hebben een fout gemaakt. Deze fout is de schuld van UWV en u kunt dit bewijzen. De fout komt niet doordat u ons te weinig of verkeerde informatie gaf.
- U heeft schade door onze fout. Uw schade komt alleen door de fout van UWV. Er zijn geen andere oorzaken van uw schade.
- De schade is niet uw eigen schuld. En u heeft gedaan wat u kon om de schade klein te houden of te verminderen.
- U kunt bewijzen dat u financiële, lichamelijke of geestelijke schade heeft. Goed om te weten: de kans op een schadevergoeding voor geestelijke schade is in Nederland heel klein.
- De wet of regel waar wij ons niet aan gehouden hebben, moet het doel hebben om uw belang te beschermen. Dat geldt voor de meeste wetten en regels die UWV uitvoert.
Wanneer kans op schadevergoeding
Of u een schadevergoeding krijgt, hangt van veel zaken af. Als u een schadevergoeding aanvraagt, beoordelen we uw aanvraag met zorg en aandacht. We kunnen u vooraf niet zeggen of u een schadevergoeding krijgt.
Hoe u ons om de schadevergoeding vraagt, hangt af van de oorzaak van uw schade: een verkeerde beslissing, of iets wat wij wel of juist niet deden.
Bij schade door een verkeerde beslissing
U heeft schade door een verkeerde beslissing. Hoe u een schadevergoeding vraagt, hangt ervan af of u al bezwaar heeft gemaakt, een klacht heeft ingediend of al in beroep bent gegaan tegen onze beslissing.
Al bezwaar gemaakt of klacht ingediend
Komt uw schade door een verkeerde beslissing van UWV en heeft u hier een klacht over ingediend of bezwaar tegen gemaakt? Dan stuurt u ons een brief waarin u vraagt om een schadevergoeding. Stuur uw brief naar:
UWV
Juridisch Kenniscentrum (JKC)
Postbus 58285
1040 HG Amsterdam
Schrijf in ieder geval in uw brief:
- Waar uw klacht over gaat of over welke beslissing uw bezwaar gaat. Stuur als het kan ook een kopie mee van de beslissing, uw klacht of uw bezwaar.
- Welke schade u heeft en hoe groot deze schade is. Stuur bonnetjes, rekeningen of andere bewijzen mee.
Zo gaat het verder:
- U krijgt binnen 5 werkdagen een ontvangstbevestiging van uw brief.
- Wij zijn niet verplicht om een beslissing te nemen over uw verzoek om schadevergoeding. Ontvangt u binnen 8 weken nadat u uw brief stuurde geen reactie? Of wijzen wij uw verzoek helemaal af, of voor een deel? Dan kunt u de bestuursrechter vragen om UWV te veroordelen tot een schadevergoeding.
- Als u het niet eens bent met de beslissing van de bestuursrechter kunt u in hoger beroep gaan bij de Centrale Raad van Beroep.
Al in beroep gegaan
Bent u al in beroep gegaan tegen onze beslissing, dan hoeft u de uitspraak van de rechter niet af te wachten. U kunt de bestuursrechter die het beroep behandelt alvast vragen om een schadevergoeding.
Dat doet u met een apart verzoekschrift. Dit is een brief waarin u de bestuursrechter vraagt om te beoordelen of u een schadevergoeding kunt krijgen, als straks blijkt dat UWV de beslissing moet aanpassen. Zo weet u sneller of en hoeveel schadevergoeding u krijgt.
Na het oordeel van de bestuursrechter over uw verzoek om schadevergoeding, kunt u de burgerlijke rechter niet meer vragen om opnieuw te oordelen over uw verzoek tot schadevergoeding.
Ontstond uw schade voor 1 juli 2013?
Dan gelden andere regels. Neem contact met ons op voor meer informatie.
Bij schade door iets wat wij wel of niet deden
Komt uw schade door iets wat wij hebben gedaan of juist niet hebben gedaan ? Dan stelt u ons aansprakelijk via een brief. Schrijf in uw brief wat uw schade is en waardoor uw schade komt. Als u over dit onderwerp ook al een klacht heeft ingediend, zet u dit ook in uw brief. Stuur uw brief aan:
UWV
Juridisch Kenniscentrum (JKC)
Postbus 58285
1040 HG Amsterdam
Zo gaat het verder:
- U krijgt van ons een ontvangstbevestiging van uw brief.
- Binnen 8 weken nadat we uw brief ontvangen, krijgt u van ons een brief met onze reactie. Ontvingen we uw brief in een weekend of op een feestdag? Dan start de periode van 8 weken op de eerste werkdag nadat we uw brief ontvingen.
- Komen we er niet uit, dan kunt u ons dagvaarden. Dat betekent dat u de burgerlijke rechter vraagt om ons te veroordelen tot een schadevergoeding.
- Vraagt u om een schadevergoeding van minder dan € 25.000? Dan neemt de kantonrechter een beslissing. U heeft dan geen advocaat nodig, maar dat mag wel.
- Vraagt u om een schadevergoeding van meer dan € 25.000? Dan oordeelt de sector civiel van de rechtbank. U heeft dan wel een advocaat nodig.