Een klacht geeft u door als u ontevreden bent over de manier waarop wij u of uw zaak behandelen. Bijvoorbeeld als wij ons niet aan regels houden die voor UWV gelden. Gaat uw klacht niet over onze dienstverlening? Op Klacht, melding of bezwaar leest u hoe u over iets anders contact met ons opneemt.
U geeft uw klacht online, telefonisch of met een brief door. Sommige klachten geeft u rechtstreeks door bij een UWV-afdeling of bij een organisatie waarmee wij samenwerken.
Online klacht indienen
Geef uw klacht online door met het Klachtenformulier van UWV:
- Klacht indienen als particulier. U heeft uw DigiD nodig.
- Klacht indienen als werkgever of zakelijke relatie. U heeft eHerkenning nodig.
Bellen als u een klacht heeft
U kunt ons bellen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Ons telefoonnummer voor klachten is 088 - 898 25 25. We rekenen een lokaal tarief. Uw belkosten hangen af van uw telefoonaanbieder.
Een klacht indienen met een brief
U kunt een brief sturen naar:
UWV
Klachtenservice
Postbus 58071
1040 HB Amsterdam
Zet in uw brief de volgende informatie:
- Wat is er gebeurd, wanneer is het gebeurd en waarom dient u een klacht in?
- Als u dat weet: over welk UWV-kantoor, welke afdeling en welke medewerker gaat uw klacht?
- Wilt u een reactie van ons ontvangen? En zo ja, wilt u dat wij u bellen of u een brief sturen?
- Wat moeten wij volgens u doen met uw klacht? Bijvoorbeeld excuses aanbieden of onze dienstverlening in de toekomst aanpassen.
- Wat is uw (bedrijfs)naam, adres, eventueel uw telefoonnummer en burgerservicenummer (BSN) of loonheffingennummer?
Klacht indienen bij afdeling of organisatie
Sommige klachten geeft u door bij de verantwoordelijke afdeling:
- Heeft u klacht over Bureau Integriteit van UWV? Meld dit bij Bureau Integriteit.
- Heeft u een klacht over UWV als opdrachtgever? Geef dit door aan uw accountmanager.
- Heeft u een klacht over uw re-integratiebedrijf? Stuur uw klacht dan naar het re-integratiebedrijf.
Nadat u uw klacht aan ons heeft doorgegeven, volgen 1 of meer van de volgende stappen:
Telefonisch contact met medewerker
Heeft u een klacht online of telefonisch bij ons ingediend ? Dan belt een medewerker van onze Klachtenservice u binnen 3 werkdagen. Gaf u de klacht in een brief door, dan belt onze medewerker u binnen 7 werkdagen. Deze medewerker was niet eerder bij uw klacht betrokken.
Samen bespreken we uw klacht. Soms kan de medewerker uw klacht meteen oplossen. Lukt dat niet? Dan vertelt onze medewerker hoe het verder gaat.
Brief met bevestiging klacht
Als wij u bellen maar u niet kunnen bereiken, dan krijgt u van ons een ontvangstbevestiging van uw klacht. Daarin staat hoe wij de klacht behandelen. Bijvoorbeeld wanneer u een reactie krijgt en wat de volgende stappen zijn.
Uitnodiging voor gesprek
Misschien wilt u uw klacht toelichten in een gesprek op het UWV-kantoor. Dan krijgt u hiervoor een uitnodiging.
Onderzoek naar uw klacht
Wij doen ons best uw klacht binnen 3 weken af te handelen. De medewerker van onze Klachtenservice onderzoekt uw klacht. Vaak wordt de klacht dan snel opgelost.
Bij UWV kunt u ook met hulp van een mediator een klacht oplossen. Het kan zijn dat wij dit voorstellen tijdens het onderzoek naar uw klacht. U kunt ook zelf om mediation vragen. U leest hier meer over op Mediation.
Wij gebruiken uw klacht om onze dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld als het gaat om heldere communicatie, het eenvoudiger maken van processen of het op tijd en juist betalen van uitkeringen. Op onze website vindt u een overzicht van klachten en wat wij daarmee gedaan hebben. Dit is het Klachtoordelenregister. We gebruiken daarin geen namen van de mensen die de klachten indienden.
Bent u niet tevreden over onze afhandeling van uw klacht? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. Zij behandelen klachten over de overheid. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig.
Klacht over zorg door UWV
Heeft u bij ons een klacht ingediend over artsen of verpleegkundigen die voor UWV werken? Als u niet tevreden bent over onze afhandeling van deze klacht, dan kunt u altijd een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman. U heeft daarnaast soms nog een andere mogelijkheid: u kunt een klacht indienen bij de Geschillencommissie UWV.
Voorwaarden klacht Geschillencommissie
U kunt een klacht over artsen of verpleegkundigen van UWV indienen bij de Geschillencommissie als u in ieder geval voldoet aan deze 3 voorwaarden:
- De klacht gaat over artsen of verpleegkundigen die voor UWV werken.
- De Klachtenservice van UWV heeft uw klacht afgehandeld.
- U dient de klacht in binnen 1 jaar na onze afhandeling van uw klacht.
Op de website van de Geschillencommissie UWV leest u meer over hoe u een klacht indient en welke klachten de commissie kan behandelen.