We kijken in het gesprek samen naar uw gezondheidssituatie. De verzekeringsarts beoordeelt uw lichamelijke en psychische klachten. Waar heeft u nu last van en hoe zal dat verder gaan? En vooral: waarom kunt u hierdoor niet of minder werken?

In de uitnodiging die u heeft gekregen staat met wie u het gesprek heeft. En hoe u dit gesprek heeft: op een UWV-kantoor of via een afspraak om te bellen of te beeldbellen. De verzekeringsarts doet niet alle gesprekken zelf. U kunt het gesprek ook hebben met een andere medisch specialist. Bijvoorbeeld een sociaal-medisch verpleegkundige of psycholoog. De verzekeringsarts is wel altijd eindverantwoordelijk voor de beoordeling van uw gezondheid.

Alles wat u vertelt over uw gezondheid valt onder het medisch beroepsgeheim. Dat betekent dat de persoon met wie u het gesprek heeft die informatie niet zomaar met anderen mag delen.

Het gesprek over uw gezondheid duurt ongeveer 1 uur. We nemen daarin de tijd om naar uw verhaal te luisteren en uw klachten goed te bespreken. Ook vullen we samen met u de functionelemogelijkhedenlijst (FML) in. En een kort lichamelijk onderzoek kan onderdeel zijn van het gesprek. Bijvoorbeeld door te luisteren naar uw hart of longen.

We begrijpen dat het gesprek spannend kan zijn voor u. Daarom alvast een aantal tips:

  • Denk na over uw mogelijkheden. Wat kunt u wél doen? En wat is moeilijk voor u om te doen?
  • Denk alvast na over hoe een gewone dag er voor u uitziet. De arts vraagt hiernaar in het gesprek.
  • Schrijf alvast uw vragen op. En neem ze mee om ze te stellen tijdens het gesprek over uw gezondheid.
  • Neem iemand mee naar het gesprek als u dat fijn vindt.
  • Bedenk of u het gesprek wilt opnemen om het later terug te kunnen luisteren. Er gelden wel een aantal regels voor het opnemen van het gesprek. U leest deze bij de regels over een afspraak bij UWV. U geeft bijvoorbeeld minimaal 1 werkdag van tevoren door dat u het gesprek wilt opnemen.
  • Uw geldige identiteitsbewijs (bijvoorbeeld een paspoort of ID-kaart). Neemt u iemand mee naar het gesprek? Dan neemt die persoon ook een geldig identiteitsbewijs mee.
  • De uitnodiging die u van ons kreeg.
  • Verslagen van uw eigen huisarts of specialist. Het gaat alleen om verslagen die wij nog niet hebben en die u nu al heeft. U hoeft niet speciaal verslagen op te vragen bij uw huisarts of specialist.
  • Als u nog een behandeling of onderzoek krijgt: de gegevens van uw laatste of volgende afspraak bij de specialist of andere behandelaar. We hebben in elk geval nodig: datum, tijd en plaats van de afspraak, naam van de behandelaar en specialisme van de behandelaar.
  • Als u medicijnen gebruikt: de originele verpakking van uw medicijnen met uw naam erop. Of een overzicht van de medicijnen die u nu gebruikt. U kunt dit krijgen bij uw apotheek.

U moet naar het gesprek komen als u een uitnodiging krijgt. Ook een afspraak om te bellen of te beeldbellen is verplicht. Komt u niet naar de afspraak? Of kunnen wij u niet bereiken? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw aanvraag of uitkering. Lees over meer regels als u een afspraak bij UWV heeft.

  • U krijgt per post een rapport van het gesprek. Zo kunt u alles nog eens rustig nalezen.
  • Komt er uit het gesprek dat u met uw gezondheid nog mogelijkheden heeft om te werken? Dan krijgt u vaak ook een gesprek met de arbeidsdeskundige.