U mag de afspraak alleen verzetten of afzeggen als u daarvoor een geldige reden heeft. Bijvoorbeeld een belangrijke ziekenhuisopname of een crematie of begrafenis. We kunnen u om een bewijs hiervan vragen.

Wij beoordelen of de reden die u doorgeeft, geldig is. Neem bij twijfel contact met ons op voor overleg.

Geen geldige reden?

Verzet of annuleert u een afspraak zonder geldige reden, dan kan dit gevolgen hebben voor uw uitkering. U kunt dan bijvoorbeeld tijdelijk minder uitkering krijgen.

Hoe verzetten of afzeggen

Bel ons zo snel mogelijk als u echt niet naar de afspraak kunt komen. Doe dit minimaal 1 werkdag voor de afspraak.

Heeft u een afspraak met een adviseur werk? Stuurt u deze dan een Werkmapbericht via uw Werkmap of Mijn UWV. Zet in uw bericht waarom u niet naar de afspraak kunt komen of waarom u niet bereikbaar kunt zijn.

Als u een afspraak op kantoor heeft, neemt u een geldig identiteitsbewijs mee. Bij de aanvraag van een uitkering moet dit een paspoort of identiteitskaart zijn. Bij andere afspraken mag dit ook een rijbewijs zijn.

Als u het prettig vindt, kunt u iemand meenemen naar het gesprek. Of iemand mee laten luisteren of kijken. Bij een afspraak op kantoor moet de persoon die meekomt ook een geldig identiteitsbewijs meenemen.

U mag van het gesprek een opname maken. U kunt het gesprek thuis dan nog eens rustig terugluisteren of bekijken. Er gelden wel enkele regels voor het maken van een opname.

Alleen voor eigen gebruik

Geluids- en beeldopnames zijn alleen voor eigen gebruik. Zo beschermen we de veiligheid en privacy van onze medewerkers. U mag een opname alleen publiceren of delen via internet of social media als u daarvoor toestemming heeft van UWV. Publiceert of deelt u een opname zonder onze toestemming? Dan vragen wij u om de opname te verwijderen. Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen voor u hebben.

Geluidsopname: geen toestemming nodig

U mag een geluidsopname maken van een gesprek met een medewerker van UWV. U heeft hiervoor geen toestemming nodig. Wij vinden het wel prettig als u het vooraf laat weten. De medewerker mag zelf ook een geluidsopname maken.

Beeldopname: wel toestemming nodig

U mag alleen een beeldopname maken met toestemming van de medewerker met wie u de afspraak heeft. Neem minimaal 5 werkdagen voor uw gesprek contact met ons op om dit te bespreken. Dan bekijken we samen met u wat de meest passende oplossing is.

Moet u reizen voor uw afspraak met ons? Soms kunt u een reiskostenvergoeding krijgen.

Wij kunnen u het beste helpen als u rustig en beleefd blijft. Bekijk onze gedragsregels.