Direct naar inhoud

Inloggen

    Onze gedragsregels

    Welk gedrag verwachten we van u? Bijvoorbeeld als u een afspraak heeft met een medewerker van UWV.

    Blijf rustig en beleefd

    Wij willen dat onze medewerkers veilig hun werk kunnen doen, en dat u zich veilig voelt. Zo kunnen we u het beste helpen. Daarom vinden we het belangrijk dat iedereen rustig en beleefd blijft. Dit geldt voor u en voor onze medewerkers.

    Geen ongewenst of agressief gedrag

    We accepteren geen ongewenst en agressief gedrag, zoals:

    • uitschelden, beledigen of bedreigen
    • lichamelijk lastigvallen of seksuele intimidatie
    • een gebouw of eigendommen van UWV beschadigen
    • zonder toestemming een opname van een gesprek publiceren of delen via internet of social media

    Gevolgen agressie

    Als u zich ongewenst of agressief gedraagt, zullen onze medewerkers u zo duidelijk mogelijk vragen om uw gedrag aan te passen. Gaat u toch door? Dan stopt het gesprek of contact.

    Op een later moment nemen wij contact met u op. U kunt dan uitleggen waarom u zich ongewenst of agressief gedroeg. Daarna bepalen wij of uw gedrag gevolgen heeft. Dit hangt af van de ernst van uw gedrag.

    Wij kunnen de volgende maatregelen nemen:

    • U krijgt een waarschuwing.
    • U mag tijdelijk geen contact opnemen met onze medewerkers.
    • U mag onze kantoren niet meer bezoeken.
    • Wij doen melding of aangifte bij de politie.
    • Wij verlagen tijdelijk uw uitkering.

    U ontvangt van ons een brief waarin staat welke maatregel wij hebben genomen. Als u het niet eens bent met een maatregel, dan hangt het af van de soort maatregel of u bezwaar kunt maken of een klacht kunt doorgeven:

    • Krijgt u een beslissing van ons dat uw uitkering tijdelijk wordt verlaagd en bent u het daar niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken
    • Tegen andere maatregelen kunt u geen bezwaar maken. Wel kunt u een klacht aan ons doorgeven.

    Een melding van agressief gedrag zetten wij altijd in het Agressie Registratiesysteem van de Overheid (ARO). Deze melding wordt 5 jaar bewaard, dat zijn wij wettelijk verplicht.

    Als u vindt dat we u niet goed behandelen

    Vindt u dat een medewerker van UWV u niet goed behandelt? Neem dan contact met ons op. We zoeken graag samen met u naar een oplossing. Lukt dat niet? Dan kunt u een klacht indienen.

    Als u het niet eens bent met een beslissing van UWV, kunt u bezwaar maken. Soms is mediation een goede oplossing.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?