Direct naar inhoud

Inloggen

    Gesprek over gezondheid

    Soms heeft u een gesprek met UWV over uw gezondheid als u een uitkering aanvraagt (WIA, WAO, WAZ of Wajong). Of als u een herbeoordeling van uw gezondheid krijgt.

    Doel van het gesprek

    We kijken in het gesprek samen naar uw gezondheidssituatie. De verzekeringsarts beoordeelt uw lichamelijke en psychische klachten. Waar heeft u nu last van en hoe zal dat verder gaan? En vooral: waarom kunt u hierdoor niet of minder werken?

    Met verzekeringsarts of iemand anders

    In de uitnodiging die u heeft gekregen staat met wie u het gesprek heeft. En hoe u dit gesprek heeft: op een UWV-kantoor of via een afspraak om te bellen of te beeldbellen. De verzekeringsarts doet niet alle gesprekken zelf. U kunt het gesprek ook hebben met een andere medisch specialist. Bijvoorbeeld een sociaal-medisch verpleegkundige of psycholoog. De verzekeringsarts is wel altijd eindverantwoordelijk voor de beoordeling van uw gezondheid.

    Alles wat u vertelt over uw gezondheid valt onder het medisch beroepsgeheim. Dat betekent dat de persoon met wie u het gesprek heeft die informatie niet zomaar met anderen mag delen.

    Inhoud van het gesprek

    Het gesprek over uw gezondheid duurt ongeveer 1 uur. We nemen daarin de tijd om naar uw verhaal te luisteren en uw klachten goed te bespreken. Ook vullen we samen met u de functionelemogelijkhedenlijst (FML) in. En een kort lichamelijk onderzoek kan onderdeel zijn van het gesprek. Bijvoorbeeld door te luisteren naar uw hart of longen.

    U kunt deze video niet bekijken

    Deze YouTube-video kunt u niet bekijken, omdat u geen toestemming heeft gegeven voor het plaatsen van YouTube-cookies.

    Gesprek arts voorbereiden

    We begrijpen dat het gesprek spannend kan zijn voor u. Daarom alvast een aantal tips:

    • Denk na over uw mogelijkheden. Wat kunt u wél doen? En wat is moeilijk voor u om te doen?
    • Denk alvast na over hoe een gewone dag er voor u uitziet. De arts vraagt hiernaar in het gesprek.
    • Schrijf alvast uw vragen op. En neem ze mee om ze te stellen tijdens het gesprek over uw gezondheid.
    • Neem iemand mee naar het gesprek als u dat fijn vindt.
    • Bedenk of u het gesprek wilt opnemen om het later terug te kunnen luisteren. Er gelden wel een aantal regels voor het opnemen van het gesprek. U leest deze bij de regels over een afspraak bij UWV. U geeft bijvoorbeeld minimaal 1 werkdag van tevoren door dat u het gesprek wilt opnemen.

    Dit neemt u mee

    • Uw geldige identiteitsbewijs (bijvoorbeeld een paspoort of ID-kaart). Neemt u iemand mee naar het gesprek? Dan neemt die persoon ook een geldig identiteitsbewijs mee.
    • De uitnodiging die u van ons kreeg.
    • Verslagen van uw eigen huisarts of specialist. Het gaat alleen om verslagen die wij nog niet hebben en die u nu al heeft. U hoeft niet speciaal verslagen op te vragen bij uw huisarts of specialist.
    • Als u nog een behandeling of onderzoek krijgt: de gegevens van uw laatste of volgende afspraak bij de specialist of andere behandelaar. We hebben in elk geval nodig: datum, tijd en plaats van de afspraak, naam van de behandelaar en specialisme van de behandelaar.
    • Als u medicijnen gebruikt: de originele verpakking van uw medicijnen met uw naam erop. Of een overzicht van de medicijnen die u nu gebruikt. U kunt dit krijgen bij uw apotheek.

    Verplicht gesprek

    U moet naar het gesprek komen als u een uitnodiging krijgt. Ook een afspraak om te bellen of te beeldbellen is verplicht. Komt u niet naar de afspraak? Of kunnen wij u niet bereiken? Dan kan dat gevolgen hebben voor uw aanvraag of uitkering. Lees over meer regels als u een afspraak bij UWV heeft.

    Na het gesprek

    • U krijgt per post een rapport van het gesprek. Zo kunt u alles nog eens rustig nalezen.
    • Komt er uit het gesprek dat u met uw gezondheid nog mogelijkheden heeft om te werken? Dan krijgt u vaak ook een gesprek met de arbeidsdeskundige.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?