Veel van de plichten die bij uw uitkering horen, gaan over het geven van informatie: de informatieplicht. Zorg ervoor dat u ons juiste en complete informatie geeft over uzelf en uw situatie. En als er iets verandert, moet u dat op tijd doorgeven.

U heeft een informatieplicht vanaf het moment dat u een uitkering aanvraagt. Bekijk welke wijzigingen en welke inkomsten u aan ons moet doorgeven, hoe u dit doet en wanneer.

Als wij u uitnodigen voor een gesprek met bijvoorbeeld een arts of arbeidsdeskundige bij UWV, dan moet u naar deze afspraak komen. Ook als u in het buitenland woont of verblijft. Zorg dat u weet welke regels gelden voor een afspraak bij UWV.

Als u een uitkering aanvraagt of al een uitkering heeft, dan moet u meewerken aan onderzoek. Bijvoorbeeld als we u vragen om extra informatie, of als we u uitnodigen voor een onderzoek door een deskundige buiten UWV.

Lees berichten in Mijn UWV, de Werkmap en brieven die u van ons ontvangt altijd direct. Ook post van andere organisaties of personen kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees daarom alle brieven en berichten die u ontvangt.

U moet de documenten die horen bij de aanvraag van uw uitkering altijd minimaal 2 jaar bewaren. Als wij ernaar vragen, bent u verplicht deze documenten te laten zien. Bijvoorbeeld uw arbeidsovereenkomst, loonstroken, loonbelastingverklaring, kasboeken of aangifte inkomstenbelasting.

Als u een uitkering aanvraagt, heeft u een geldig identiteitsbewijs nodig. Dit zijn geldige identiteitsbewijzen:

  • een paspoort
  • een identiteitskaart uit Nederland of een ander EU-/EER-land
  • een Nederlands vreemdelingendocument

Voor sommige uitkeringen gelden nog eigen, extra plichten:

Vaak gelden er ook extra plichten als u in het buitenland woont of verblijft.

Wij controleren of u zich aan uw plichten houdt. U moet aan controles meewerken.