• Of u zich houdt aan de plichten die gelden voor uw uitkering of toeslag van UWV. Bijvoorbeeld de sollicitatieplicht. 
  • Of u de juiste gegevens aan ons doorgeeft. Bijvoorbeeld over uw leefsituatie. Dit noemen we de informatieplicht. 
  • Of u alle wijzigingen doorgeeft en of u dit op tijd doet. Bijvoorbeeld als u weer kunt werken, of verhuist naar het buitenland. 
  • Of de gegevens over uw inkomsten kloppen. Bijvoorbeeld de hoogte van uw loon.

We controleren vanaf het moment dat u een uitkering aanvraagt. Ook als uw uitkering stopt, doen wij soms nog controles. Bijvoorbeeld als er nieuwe informatie is over de periode waarin u een uitkering ontving.

We doen controles waar u iets van merkt, en controles die u niet merkt. Op Hoe UWV controleert leest u op welke manieren wij controleren.

Of bekijk de video ‘Hoe controleert UWV of je je aan je plichten houdt?’

Na een controle wordt duidelijk of de gegevens die wij van u hebben juist zijn. En of u zich aan uw plichten heeft gehouden. Als dat niet zo is, begrijpen we dat dit meestal per ongeluk is gebeurd. Toch kan het ook dan gevolgen hebben voor uw uitkering. Bijvoorbeeld omdat u te veel uitkering heeft ontvangen.

Uw gegevens zijn juist

Uit de meeste controles blijkt dat alles klopt. Als alle gegevens juist zijn en u zich aan de regels heeft gehouden, sluiten wij de controle af. Het onderzoek heeft dan geen gevolgen voor u.

Uw gegevens zijn onjuist

Als de gegevens die wij van u hebben niet juist zijn, doen wij verder onderzoek. Als daaruit blijkt dat u zich niet aan uw plichten heeft gehouden, dan heeft dat gevolgen voor uw uitkering. U krijgt dan tijdelijk minder of geen uitkering. Ook kunt u een boete krijgen.

Als u te veel uitkering heeft ontvangen, dan moet u dat bedrag terugbetalen. Heeft u expres informatie niet doorgegeven? Dan kan UWV besluiten hiervan aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie.