Vanaf het moment dat u een uitkering aanvraagt, heeft u een informatieplicht. Dit betekent dat u altijd de juiste gegevens aan ons moet doorgeven. En dat u wijzigingen op tijd meldt.
Blijkt uit een controle dat u zich niet aan de informatieplicht heeft gehouden? Dan kunt u een boete krijgen. Heeft u daardoor ook te veel uitkering ontvangen? Dan moet u dat bedrag aan ons terugbetalen.
Bij het bepalen van de hoogte van de boete houden we rekening met uw situatie. Ook kijken we naar de omstandigheden van de overtreding. Als u bijvoorbeeld een wijziging te laat heeft doorgegeven, maar wel voordat wij dit hebben gemerkt, kan het zijn dat u een lagere boete krijgt. Of u krijgt misschien alleen een waarschuwing.
De eerste boete is maximaal 100% van het bedrag dat u te veel heeft ontvangen. Krijgt u binnen 5 jaar voor een tweede of volgende keer een boete? Dan kan de boete oplopen tot 150% van het bedrag dat u ten onrechte heeft ontvangen.
1. U ontvangt een brief
U krijgt eerst een brief van ons waarin staat dat u mogelijk een boete krijgt. Hierin staat ook hoe hoog de boete is. Bij de brief ontvangt u een rapport. Hierin leest u wat wij bij de controle hebben ontdekt en wat de reden is voor de boete.
2. U kunt op onze brief reageren
U krijgt 2 weken de tijd om op onze brief te reageren. U kunt dan uitleggen wat uw situatie is en waarom u zich niet aan de informatieplicht heeft gehouden.
We bekijken uw uitleg en controleren wat hiervan bij ons bekend is. We vragen bijvoorbeeld informatie bij de adviseur werk. Daarna bepalen we of we de boete aanpassen of terugdraaien.
3. U ontvangt weer een brief
Na onze vorige brief, of na uw reactie, bepalen wij definitief of u een boete krijgt en hoe hoog deze is. Over onze beslissing ontvangt u binnen 13 weken opnieuw een brief. Als u te veel uitkering heeft ontvangen, ontvangt u daarover ook een brief. Hierin staat welk bedrag u aan ons moet terugbetalen.
4. U ontvangt een brief over de terugbetaling
Tot slot krijgt u een brief waarin staat hoe u de boete en het bedrag dat u te veel aan uitkering heeft ontvangen, moet betalen. Als u nog een uitkering van ons ontvangt, verrekenen we het bedrag daarmee.
Kunt u het bedrag niet in 1 keer betalen? Dan kunnen we een betalingsregeling afspreken die past bij uw situatie. In de brief staat hoe u daarover contact met ons kunt opnemen.