Direct naar inhoud

Inloggen

    Probleemanalyse bij ziekte werknemer

    Werknemers die bijna 6 weken ziek zijn, hebben een gesprek met de bedrijfsarts of arbodienst. De arts of arbodienst maakt hierna een Probleemanalyse. Daarin staat wat er nodig is voor het herstel en re-integratie.

    Arts of arbodienst maakt de Probleemanalyse

    Werknemers en werkgevers kunnen het volgende verwachten van de Probleemanalyse:

    Gesprek met de werknemer

    De arts of arbodienst bespreekt tijdens dit gesprek de lichamelijke of psychische klachten van de werknemer. En kijkt wat de werknemer kan en welke mogelijkheden er zijn om te werken.

    Basis voor Plan van aanpak

    Met de gegevens uit de Probleemanalyse kunnen de werknemer en werkgever samen het Plan van aanpak maken.

    Medische informatie op apart formulier

    De bedrijfsarts zet de medische gegevens op het formulier Medische informatie en stuurt dit op naar de werknemer. De werkgever ontvangt dit formulier niet. Die mag geen medische gegevens of privacygevoelige informatie over de werknemer ontvangen. Dat mag alleen als de werknemer daarvoor toestemming geeft.

    Probleemanalyse aanpassen bij verandering

    Als de situatie van de werknemer verandert, kan het nodig zijn om de Probleemanalyse aan te passen. De arts of arbodienst vult dan het formulier Bijstellen probleemanalyse in.

    Misschien alvast een WIA-uitkering

    Verwacht de arts dat de werknemer helemaal niet meer kan werken? Ook niet in de toekomst? Dan kan de werknemer alvast een vervroegde WIA-uitkering aanvragen. De werknemer hoeft dan niet te wachten tot die bijna 2 jaar (104 weken) ziek is.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?