Werknemers en werkgevers kunnen het volgende verwachten van de Probleemanalyse:

Gesprek met de werknemer

De arts of arbodienst bespreekt tijdens dit gesprek de lichamelijke of psychische klachten van de werknemer. En kijkt wat de werknemer kan en welke mogelijkheden er zijn om te werken.

Basis voor Plan van aanpak

Met de gegevens uit de Probleemanalyse kunnen de werknemer en werkgever samen het Plan van aanpak maken.

Medische informatie op apart formulier

De bedrijfsarts zet de medische gegevens op het formulier Medische informatie en stuurt dit op naar de werknemer. De werkgever ontvangt dit formulier niet. Die mag geen medische gegevens of privacygevoelige informatie over de werknemer ontvangen. Dat mag alleen als de werknemer daarvoor toestemming geeft.

Probleemanalyse aanpassen bij verandering

Als de situatie van de werknemer verandert, kan het nodig zijn om de Probleemanalyse aan te passen. De arts of arbodienst vult dan het formulier Bijstellen probleemanalyse in.

Misschien alvast een WIA-uitkering

Verwacht de arts dat de werknemer helemaal niet meer kan werken? Ook niet in de toekomst? Dan kan de werknemer alvast een vervroegde WIA-uitkering aanvragen. De werknemer hoeft dan niet te wachten tot die bijna 2 jaar (104 weken) ziek is.