In de ontslagaanvraag staat het volgende:

  • Informatie waaruit blijkt dat de werknemer door ziekte of handicap niet meer kan werken.
  • Waarom u verwacht dat de werknemer binnen 26 weken nog steeds niet kan werken. Ook niet met aanpassingen.
  • Wat u heeft gedaan om de werknemer te herplaatsen in een andere passende functie.
  • Informatie waaruit blijkt dat de periode waarin u het loon van de zieke werknemer moet doorbetalen voorbij is. Deze periode duurt meestal 2 jaar (104 weken). We noemen dit de loonbetalingsverplichting.

Bij uw ontslagaanvraag moet u de volgende documenten altijd meesturen:

  • de arbeidsovereenkomst
  • de functieomschrijving van de werknemer
  • de WIA-beslissing. Dat hoeft niet als wij de WIA-aanvraag nog niet hebben beoordeeld.
  • een verklaring van de bedrijfsarts die niet ouder is dan 3 maanden
  • documenten waaruit blijkt dat u heeft geprobeerd om de werknemer te herplaatsen in een passende functie

In sommige situaties vragen we andere documenten. Dat staat dan in het aanvraagformulier.

Verklaring bedrijfsarts

In de verklaring van de bedrijfsarts staat informatie over de mogelijkheden van de werknemer om binnen 26 weken weer aan het werk te gaan. In de eigen functie of in een aangepaste vorm. De 26 weken tellen vanaf de datum dat wij verwachten dat we de beslissing hebben genomen. Dit is ongeveer 4 weken na ontvangst van uw complete aanvraag.

Geen verklaring nodig

Een verklaring van de bedrijfsarts is niet nodig als de werknemer een IVA-uitkering heeft.

Niet meesturen

Stuur geen documenten met medische gegevens van de werknemer.

Aanvullende gegevens en documenten opsturen

Heeft u niet alle bijlagen meegestuurd? Of hebben wij meer informatie nodig? Dan ontvangt u van ons een brief. Hierin staat welke informatie wij nog missen. Stuur ons deze informatie binnen 8 dagen. Het adres vindt u in de brief. Wij nemen de ontslagaanvraag pas in behandeling als wij alle informatie hebben die nodig is om uw aanvraag te beoordelen.

Bekijk wat er gebeurt na de ontslagaanvraag.