Het formulier ‘Inkomstenopgave’ staat na afloop van iedere maand voor u klaar op Mijn UWV of in de UWV-app.

Als u een WW-uitkering ontvangt, geeft u deze inkomsten aan ons door.

U vult de Inkomstenopgave in als 1 van de volgende situaties voor u geldt:

  • U heeft een WW-uitkering.
  • U bent tijdens of na deze WW-uitkering ziek geworden en u krijgt nu een Ziektewet-uitkering.

Na het invullen van de Inkomstenopgave, ontvangt u een bevestiging via e-mail.

Wij controleren de gegevens die u op de Inkomstenopgave heeft ingevuld. Hiervoor vergelijken wij uw gegevens met de gegevens die uw werkgever aan de Belastingdienst doorgeeft.

Blijkt dat uw opgave van inkomsten niet gelijk is aan die van uw werkgever? Dan vragen wij u welke opgave volgens u de juiste is. We doen dat in de eerstvolgende Inkomstenopgave, of u ziet op Mijn UWV een button ‘Controle inkomsten eerdere maand(en)’. Als u aangeeft dat uw eigen opgave juist is, vragen wij u om dit aan te tonen. Klopt uw opgave volgens de controle niet, dan passen wij de hoogte van uw WW-uitkering achteraf aan.

Een fout maken kan gebeuren. Als u de Inkomstenopgave nog niet heeft verstuurd, kunt u alle invulvelden nog aanpassen. Heeft u uw Inkomstenopgave al verstuurd en hebben wij uw WW-uitkering nog niet betaald? Neem dan contact met ons op.

Als wij de WW-uitkering al wel hebben betaald, dan kunt u de volgende maand aangeven welk bedrag juist is. Dit doet u bij ‘Controle van uw inkomsten’ op de Inkomstenopgave via Mijn UWV of in de UWV-app. Geef daar ook aan waarom het bedrag verschilt. Wij zorgen er dan voor dat u het juiste bedrag aan WW-uitkering ontvangt.

Bent u vergeten inkomsten door te geven? En staat het bedrag in de volgende maand ook niet bij ‘Controle van uw inkomsten’? Dan kunt u dit niet zelf aanpassen. Geef via ‘Mijn Berichten’ op Mijn UWV door wat het bedrag wel had moeten zijn.