1. Na ontvangst van uw aanvraag, controleren we of deze compleet is.
  2. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid controleert de omzetgegevens in uw aanvraag. 
  3. Na deze controle sturen wij u een bericht.
  4. Wij berekenen uw definitieve tegemoetkoming. 
  5. We sturen u onze beslissing. Deze ontvangt u vaak 6 weken na de omzetcontrole.

In uw persoonlijke omgeving Mijn NOW ziet u wat de status is van uw NOW-aanvraag.

Als het ons niet lukt om binnen 20 weken een beslissing te nemen, nemen we contact met u op.

U ontvangt de definitieve berekening altijd binnen 52 weken.

Wij kunnen een aanvraag van een concern pas in behandeling nemen als alle onderdelen van het concern de definitieve berekening hebben aangevraagd.

In onze brief met de beslissing staat of u een bedrag terugkrijgt of dat u een bedrag moet terugbetalen. Het kan ook zijn dat het door u ontvangen voorschot gelijk is aan uw definitieve tegemoetkoming.

Als u het bedrag niet in 1 keer kunt terugbetalen, dan kunt u in termijnen terugbetalen. Of uitstel van betaling aanvragen.

Dit kan alleen binnen 6 weken na de datum die in onze brief met de beslissing staat.

Wat u dan doet, hangt af van uw situatie.

Nog geen beslissing ontvangen

Neem dan meteen contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

Wel beslissing ontvangen

Dan kunt u bezwaar maken. Controleer daarom altijd meteen de gegevens in onze beslissing. U kunt alleen bezwaar maken binnen de bezwaartermijn. De termijn staat in de brief met de beslissing.

Na de bezwaartermijn

Dan kunt u in uitzonderlijke gevallen een verzoek doen om uw definitieve tegemoetkoming opnieuw te laten berekenen. Bijvoorbeeld als er nieuwe informatie is, of bijzondere omstandigheden zijn. Die nieuwe informatie moet dan wel gelden voor de periode van de aanvraag of de periode van het bezwaar.

Neem contact met ons op, voordat u een verzoek doet om uw definitieve tegemoetkoming opnieuw te laten berekenen.