Voor het plaatsen van cookies hebben wij uw toestemming nodig. Beheer uw cookievoorkeuren.
Voorbeelden van situaties waarin u geld aan ons moet terugbetalen:
U krijgt van ons een brief waarin staat hoeveel u ons moet terugbetalen. In de brief staat ook hoe wij dit bedrag hebben berekend.
U kunt ons op verschillende manieren terugbetalen.
Vaak verrekenen we het bedrag dat u moet betalen met uw uitkering. U krijgt dan tijdelijk minder uitkering. We houden daarbij rekening met uw beslagvrije voet. Dit is het bedrag dat u minimaal moet overhouden om van te kunnen leven.
Soms houden we geen rekening met uw beslagvrije voet. We verrekenen de te veel ontvangen uitkering dan in 1 keer met uw uitkering. Dit gebeurt als u 1 keer te veel uitkering heeft ontvangen. Bijvoorbeeld door een nog niet verwerkte of gecontroleerde wijziging in uw inkomsten. Wij nemen altijd contact met u op voordat we het bedrag op uw uitkering inhouden.
Het is niet altijd mogelijk om met inhoudingen op uw uitkering het hele bedrag terug te betalen. Bijvoorbeeld omdat uw uitkering gestopt is. Of als u een boete moet betalen. In dat geval krijgt u een brief van ons waarin we u vragen om het bedrag in 1 keer te betalen. In de brief leest u wanneer het bedrag op onze rekening moet staan.
Kunt u niet in 1 keer betalen? Bel ons dan zo snel mogelijk via 088 – 898 20 00. In het gesprek kunnen we bijvoorbeeld een betalingsregeling afspreken die past bij uw situatie. Het is belangrijk dat u op tijd contact met ons opneemt. Zo voorkomt u dat u misschien in de financiële problemen komt.
Soms betaalt u een nettobedrag terug, soms een brutobedrag. Dat hangt af van wanneer u de uitkering ontving. En in welk jaar u terugbetaalt. In de video hieronder leggen we dat uit.
Dit zijn de verschillende situaties:
Het brutobedrag bestaat uit het nettobedrag en de loonheffing die wij in vorige jaren al aan de Belastingdienst hebben overgemaakt. Als u een brutobedrag betaalt, kunt u die loonheffing later bij uw aangifte inkomstenbelasting weer terugvragen.