Zorgen over mogelijke fouten bij arbeidsongeschiktheid
Naast mogelijke fouten bij de berekening van het dagloon van de WIA-uitkeringen, zijn er misschien ook fouten gemaakt bij andere berekeningen van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Bijvoorbeeld bij het bepalen van het maatmanloon of bij Wajong-uitkeringen.
Hulp van UWV
Maakt u zich zorgen of er een fout is gemaakt in uw arbeidsongeschiktheidsuitkering? Dan kunt u ons bellen via telefoonnummer 088 - 898 92 94 of op een andere manier contact opnemen. We helpen u graag. Ook organiseren we op verschillende plaatsen de mogelijkheid om met ons te praten over hoe wij u het beste kunnen ondersteunen. Zodra de datums hiervan bekend zijn, vindt u die hier.
UWV neemt contact op bij WIA-fouten
Als u tussen 2020 en 2024 voor het eerst een WIA-uitkering heeft gekregen, dan is er bij u mogelijk een fout in de berekening van het dagloon gemaakt. De komende tijd informeren wij u of wij uw uitkering verder controleren op deze fouten. U hoeft zelf geen contact met ons op te nemen.
Wij begrijpen dat deze boodschap ingrijpend is en dat u misschien meer zekerheid had verwacht. We vinden het heel vervelend dat we de onzekerheid niet sneller weg kunnen nemen, maar we willen het verbeteren van de fouten zorgvuldig doen. Dit doen we samen met andere organisaties, zoals de Belastingdienst, pensioenuitvoerders, verzekeraars en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Herstel berekening WIA-uitkeringen
Meer informatie vindt u op Herstel berekening WIA-uitkeringen.
Verbeteringen kwaliteit
Om te voorkomen dat wij fouten maken, hebben wij sinds oktober 2024 nieuwe kwaliteitscontroles. Met deze controles voorkomen wij fouten. En als er toch fouten zijn gemaakt, ontdekken en herstellen we deze eerder. Ook verbeteren we de opleiding en onze systemen.
Ieder kwartaal geeft de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met een brief aan de Tweede Kamer een update van de WIA Verbeteraanpak. Een onderdeel van deze verbeteraanpak is de lerende aanpak. Hierin voeren wij ook gesprekken met cliënten en met organisaties, zoals de Belastingdienst.
De verslagen van deze gesprekken staan hieronder: