Als u fraude wilt melden, kan dit anoniem. U geeft dan niet uw naam of andere persoonlijke gegevens door. Maar houd er rekening mee dat de persoon waar de melding over gaat, de melding wel mag bekijken als die hierom vraagt. Mogelijk kan deze persoon door details toch zien dat de melding van u komt.
Als u namens uw organisatie fraude wilt melden, kan dit niet anoniem. Wij behandelen uw informatie vertrouwelijk.
Wilt u voordat u de fraude meldt, eerst een medewerker van ons spreken? Bel dan gratis en anoniem 0800 - 830 08 30.
Fraude door een persoon
Fraude door een persoon met een uitkering, bijvoorbeeld zwartwerken, meldt u met het formulier Melden uitkeringsfraude. Bewijsstukken kunt u niet meesturen. Zet in de opmerkingen dat u die heeft. Dan nemen wij contact met u op.
Denkt u dat uw werknemer of ex-werknemer fraudeert met een uitkering van UWV, of een uitkering op basis van eigenrisicodragerschap? Dan kunt u dat melden met het formulier Fraude van werknemer melden. Als u wilt kunt u bewijsstukken meesturen.
Fraude door een bedrijf
Fraude door een bedrijf meldt u met het formulier Melding fraude bedrijven. Bewijsstukken kunt u niet meesturen. Zet in de opmerkingen dat u die heeft. Dan nemen wij contact met u op.
Fraude melden met een brief
Alle soorten fraude kunt u ook aan ons melden met een brief. Zet daarin zo compleet mogelijk de naam, het adres en gegevens van de persoon of het bedrijf waar uw melding over gaat. En beschrijf kort waarom u denkt dat deze persoon of dit bedrijf fraudeert. Stuur uw brief naar:
Centraal Meldpunt Fraude UWV
Antwoordnummer 46261
1060 WC Amsterdam
Als u uw naam en adres heeft ingevuld, ontvangt u een brief waarin staat dat we uw melding hebben ontvangen.
Wij mogen u geen informatie geven over de manier waarop we uw melding behandelen. Ook niet over de resultaten van ons onderzoek naar de fraude. Wij hebben een wettelijke geheimhoudingsplicht en houden ons aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en onze privacyrichtlijnen.
Als verzekeraar bent u volgens de wet geen belanghebbende. Als door uw melding een uitkering aangepast wordt, dan ontvangt de werkgever daar bericht over als die daar volgens de wet belang bij heeft.
Doet u een melding die UWV niet kan behandelen? Dan krijgt u een brief waarin wij dit uitleggen. Door onze geheimhoudingsplicht kunnen wij u niet altijd uitgebreide informatie geven.
De volgende meldingen kunnen wij in elk geval niet behandelen:
- Alleen voor eigenrisicodragers:
een melding over het overtreden van de inspanningsplicht - een melding van een verzekeraar over een persoon met een aanvullende arbeidsongeschiktheidsuitkering
Wat doen bij overtreding inspanningsplicht
Soms overtreedt een werknemer de zogenoemde inspanningsplicht. De werknemer zoekt bijvoorbeeld niet actief naar werk, komt niet op afspraken, of werkt niet mee aan re-integratie. U doet dan geen fraudemelding. Wel kunt u het volgende doen:
- Als eigenrisicodrager voor de Ziektewet of WGA kunt u zelf een maatregel opleggen.
- Bent u eigenrisicodrager voor de WW in de sector Overheid en Onderwijs? Dan kunt u een melding verwijtbaar gedrag sturen naar UWV. Bekijk eerst de matrix ‘Handhaving en sanctionering’ (pdf, 585 kB). Hierin staan praktische situaties. Bij elke situatie staat of het zin heeft om een melding te doen.
- Als verzekeraar van een eigenrisicodrager kunt u uw cliënt vragen een maatregel op te leggen. U kunt ook de middelen uit uw polisvoorwaarden inzetten. UWV heeft hierin geen rol. Wij mogen ook geen informatie aan verzekeraars geven.
Gaat de fraudemelding over een persoon met mogelijk inkomen of vermogen in het buitenland? Dan kan onderzoek in het buitenland nodig zijn. Het Internationaal Bureau Fraude-informatie (IBF) | UWV) ondersteunt ons hierbij.