Omdat de arbeidsmarkt krap is, blijft het voor werkgevers lastig personeel te vinden. Lisan van den Beukel, arbeidsmarktadviseur UWV: “Om de personeelstekorten aan te pakken zijn verschillende oplossingsstrategieën denkbaar op het gebied van het vinden van nieuw talent, het organiseren van het werk en ‘boeien en binden’ van personeel. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld nieuw talent werven door te selecteren op skills. Ook zijn er contactcenters die het werk anders organiseren, door bijvoorbeeld technologie in te zetten, te kiezen voor hybride werken of een vestiging te openen buiten Europa (offshoring). Daarnaast is inzetten op het ‘boeien en binden’ van bestaand personeel belangrijk. Tevreden en betrokken medewerkers blijven langer in dienst. Goede arbeidsvoorwaarden en een goed inwerktraject kunnen hierbij helpen.”

Het aantal WW’ers op zoek naar een baan in het klantcontactwerk schommelde de afgelopen jaren tussen de 2.300 en 2.600. Sinds het voorjaar van 2024 is er weer een lichte groei in het aantal mensen met een WW-uitkering, tot 2.740 in juni 2024. Dat is 9% meer dan in juni 2023. Van den Beukel: “Tweederde van de WW’ers met een klantcontactberoep is vrouw. Het grootste deel is tussen de 25 en 45 jaar. Ze hebben vaak een mbo-diploma op niveau 2, 3 of 4.”

Van de WW’ers die op zoek zijn naar een baan in het klantcontact heeft circa 36% recente werkervaring in het klantcontactwerk. De overige werkzoekenden hebben een achtergrond in de administratie, commercie of dienstverlening. Dit past goed bij feit dat medewerker klantcontact een veelvoorkomend overstapberoep is, waarin mensen met uiteenlopende werkervaring aan de slag kunnen.

Om de personeelstekorten aan te pakken zijn er verschillende mogelijkheden. Om werkgevers te inspireren, zette UWV 34 oplossingen voor het aanpakken van personeelstekorten op een rij.