In het portaal Mijn Gegevensdiensten kunt u online gegevens bekijken en zaken regelen. Bijvoorbeeld:

  • gegevensproducten aanvragen
  • gegevensproducten ophalen
  • geschiedenis van leveringen van gegevens bekijken

Voordat u Mijn Gegevensdiensten gaat gebruiken, doorloopt u een aantal stappen:

  • Neem contact met Gegevensdiensten op als u voor de eerste keer gegevens wilt opvragen. We bespreken dan welke informatie u nodig heeft en wat er mogelijk is.
  • Controleer of u eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH4 heeft. Doe dit voordat u een account voor Mijn Gegevensdiensten aanvraagt. U heeft namelijk eHerkenning nodig om te kunnen inloggen. Het hoogste betrouwbaarheidsniveau (EH4) is nodig, omdat we ook privacygevoelige gegevens met u kunnen uitwisselen.
  • Vraag een account aan voor Mijn Gegevensdiensten. U kunt een account aanvragen met uw zakelijke e-mailadres. Gebruik hiervoor geen e-mailadres van bijvoorbeeld Hotmail of Gmail.

Uw leverancier van eHerkenning kan u helpen met EH4. Of kijk op de website van eHerkenning.

Het aanvraagproces bestaat uit een aantal stappen.

Stap 1: uw gegevensaanvraag

  • U vraagt gegevens aan via Mijn Gegevensdiensten.
  • U krijgt binnen 3 werkdagen een reactie van ons.
  • We bespreken samen welke informatie u nodig heeft. We kunnen u vaak al informatie geven over wat wel en niet mogelijk is.
  • Soms levert u documenten aan die bewijzen dat u de gegevens mag opvragen. Bijvoorbeeld een pensioenreglement of verwerkingsovereenkomst.

Stap 2: afspraken over de levering

  • We controleren eerst of we de gegevens die u wilt opvragen aan u mogen leveren.
  • Ook kijken we hoe we de gegevens kunnen leveren. Zijn er technische of andere beperkingen? Dan kijken wij of er andere mogelijkheden voor levering zijn.

U krijgt een Gegevensleveringsafspraak (GLA) van ons. Dit is een soort offerte. In de GLA staat bijvoorbeeld welke gegevens we leveren, de kosten en de planning.

Stap 3: uw akkoord

Gaat u akkoord met de GLA? Dan leggen we de afspraken tussen u en ons vast in een overeenkomst.

Stap 4: levering van de gegevens

We leveren de gegevens volgens de afspraken. Het totale proces van aanvraag tot levering duurt ongeveer 3 maanden. Dit is afhankelijk van de soort gegevens die u aanvraagt.

Nieuwe aanvraag

Wilt u andere gegevens opvragen bij Gegevensdiensten? Of wilt u de gegevens voor een ander doel gebruiken? Dan beginnen we opnieuw aan het aanvraagproces.

Soms verwijzen wij u naar een document of formulier. Hier zetten we ze voor u op een rij: