De pilot vindt plaats tegen de achtergrond van de nieuwe arbeidsmarktinfrastructuur die in 2026 moet ingaan. De noodzaak daarvoor is meerledig. ‘Ten eerste hebben we weliswaar veel dienstverlening en loketten georganiseerd voor groepen mensen en voor werkgevers, maar die zijn lastig te vinden. Ten tweede loopt een aantal afspraken tussen het Rijk en decentrale overheden over bepaalde typen dienstverlening begin volgend jaar af. Tegelijkertijd is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot, dat we het ons niet kunnen permitteren dat mensen de weg naar werk niet kunnen vinden. We willen de arbeidsmarktinfrastructuur zo organiseren dat niemand meer verdwaalt.’

Er wordt een wetswijziging voorbereid, die op 1 juli 2026 zou moeten ingaan. In de aanloop daarnaartoe vormt 2025 een transitiejaar, waarin de betrokken partijen al zo veel mogelijk volgens de uitgangspunten van de nieuwe arbeidsmarktinfrastructuur gaan werken. 1 daarvan is dat in elk van de 35 arbeidsmarktregio’s 1 regionaal loket zal worden gevormd waar werkzoekenden met of zonder uitkering, mensen die van baan willen veranderen en werkgevers die duurzaam inzetbaar personeel zoeken, terechtkunnen. Dit loket gaat Werkcentrum heten en het is een doorontwikkeling van de regionale mobiliteitsteams die in coronatijd zijn ontstaan. Die houden eind dit jaar op te bestaan. De Leerwerkloketten en de Werkgeversservicepunten zullen in het Werkcentrum opgaan.

In het transitiejaar wil het ministerie van SZW onderzoeken wat nodig is om op de toekomstige opgaven voor te sorteren. Een van die benodigdheden is de meerjarenagenda. Deze moet middels een Regionaal Beraad – hierin zitten gemeenten, UWV, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), sociale partners en onderwijspartijen – overeen worden gekomen. Daarin kunnen zij onder meer bepalen welke dienstverlening via het Werkcentrum zal worden aangeboden en nadenken over de ontwikkelingen die op ze afkomen en hoe ze daarop kunnen inspelen’, aldus Sander.

In dit traject is voor SZW een coördinerende rol weggelegd. Het helpt bij de creatie van een raamwerk dat ondersteunt bij het opstellen van een meerjarenagenda. Rosan: ‘Het raamwerk moet gaan dienen als een hulpmiddel om je gedachten over je eigen arbeidsmarktregio te vormen.’ Het raamwerk wordt nu getest: is het handzaam, werkbaar en hanteerbaar? De pilot vindt plaats in 4 regio’s: Friesland, Rijnmond, Midden-Limburg en Achterhoek. De uitkomsten van de pilot worden verwerkt in een handreiking die het komende jaar aan alle arbeidsmarktregio’s ter beschikking zal worden gesteld. Daarin lezen de regio’s terug wat ze in ieder geval moeten weten over de meerjarenagenda, wat kennisgedreven werken kan opleveren en welke ondersteuning UWV, SBB en VNG kunnen geven.

Benieuwd naar de eerste bevindingen in de pilotregio’s? Lees verder

Meer van dit soort artikelen lezen? Meld u aan voor de nieuwsbrief van UWV Magazine en ontvang waardevolle artikelen over arbeidsmarkt en sociale zekerheid in uw inbox.