‘Voorheen was het een gespannen situatie. Heel vaak werden onze adviezen voor kennisgeving aangenomen. Nu wordt er wat mee gedaan’, aldus Veerman, die voorheen zelf een cliënt van UWV was. Camps bevestigt de verbeterde relatie en de actieve rol van de cliëntenraad bij het benoemen van knelpunten in de dienstverlening: ‘Ik vind het heel fijn dat er openheid is. Dat we elkaar weten te vinden en dat de CC ook echt de issues op tafel legt.’
Camps benadrukt in de podcast ook de inspanningen van UWV om de menselijke maat in de dienstverlening te verbeteren. Camps: ‘Met een nieuw instrument, de Menselijke Maat Monitor, kunnen wij sinds vorig jaar meten en beoordelen of onze cliënten inderdaad ervaren dat wij de menselijke maat toepassen. Uit de eerste twee metingen blijkt dat 56% van de mensen de menselijke maat ervaart in het contact met UWV. Dit is net voldoende en laat zien dat er echt nog een heleboel te doen is om te zorgen dat onze cliënten zich daadwerkelijk gezien, gehoord en geholpen voelen.’
Een ander belangrijk thema in de podcastaflevering is de aanpak van wachtlijsten voor sociaal-medische keuringen, onder andere door de nieuwe werkwijze met sociaal-medische centra (SMC). Beide geïnterviewden geven aan dat deze SMC's wisselende resultaten laten zien. Veerman: ‘Er zit een heleboel potentie in. We moeten onderzoeken welke factoren het zijn, die een SMC succesvol maakt in het verminderen van de wachtlijst’. Camps vult aan: ‘De sociaal-medische centra zijn in ontwikkeling. Sommige zijn al een hele tijd bezig, andere centra zitten nog echt in de beginfase. De kunst is om best practices eruit te halen en van elkaar te leren.’
Luister nu naar de KRAP-podcast
KRAP is de stakeholderpodcast van UWV over cruciale thema's die het hart van UWV raken. Beluister de stemmen en verhalen van betrokkenen die de missie van UWV tot leven brengen. Abonneer je op de podcast via je favoriete podcastplatform.