5 vragen over hoe UWV 3.300 Blokker-werknemers ondersteunt na faillissement
Het faillissement van Blokker raakte duizenden werknemers. UWV stond direct klaar om hen te ondersteunen - van het regelen van salarisbetalingen tot begeleiding naar nieuw werk. Hassan Kaddouri, landelijk Adviseur Werkgeversdiensten Detailhandel & Groothandel bij UWV, beantwoordt vijf vragen over de aanpak en het resultaat.
1. Hoe vangt UWV werknemers op na een groot faillissement?
‘Als publieke dienstverlener weten we hoe belangrijk het is om er direct te zijn voor mensen in onzekerheid’, vertelt Kaddouri. ‘Daarom stond ons team Uitkeren op de dag van het faillissement al klaar.’ Binnen een paar dagen na het faillissement op 15 november organiseerde UWV de eerste informatiebijeenkomsten voor Blokker-medewerkers. Bij een faillissement neemt UWV namelijk de salarisverplichtingen over.
Kaddouri: ‘Vier collega’s hebben al die bijeenkomsten in het land gedaan, waar ze medewerkers geruststelden en uitlegden wat er van ze werd verwacht. En natuurlijk wanneer ze op een faillissementsuitkering mochten rekenen, en om wel bedrag het ging. In totaal vonden er 25 voorlichtingssessies plaats door heel Nederland, waar ruim 3.300 medewerkers terecht konden met hun vragen over uitkeringen en mogelijkheden voor nieuw werk. Dat werd heel goed gewaardeerd – we boden wat zekerheid in onzekere tijden.’
2. Hoe zorgde UWV voor financiële zekerheid tijdens de feestdagen?
UWV zette alles op alles om de medewerkers voor de kerst financiële duidelijkheid te geven. ‘Normaal gesproken zou de uitkering pas in januari zijn uitgekeerd. We hebben echt alles uit de kast gehaald om het voorschot van 70% van het salaris versneld uit te keren, zodat mensen zich geen zorgen hoefden te maken over de feestdagen’, licht Kaddouri toe. ‘De rest van het salaris werd in januari uitgekeerd. Deze mensgerichte aanpak typeert, vind ik, onze rol als publieke dienstverlener.’
3. Wie zijn er allemaal betrokken vanuit UWV?
Een faillissement vraagt om intensieve samenwerking tussen verschillende afdelingen, legt Kaddouri uit. Zo zocht team Uitkeren direct na het faillissement contact met de curatoren. Dit team was ook verantwoordelijk voor de voorlichtingsbijeenkomsten én de tijdige verstrekking van de uitkeringen. Het Klant Contact Centrum van UWV werd ook direct betrokken, zodat de menen daar alle telefonische vragen van bezorgde Blokker-medewerkers konden beantwoorden – die vragen kwamen daar al snel binnen. En daarnaast stond en staat UWV klaar met loopbaanbegeleiding voor oud-werknemers.
4. Hoe snel vonden medewerkers nieuw werk?
De arbeidsmarkt is op dit moment krap. Veel kleine en grote werkgevers uit de retail, maar ook overheidsorganisaties en zorginstellingen zagen de waarde van de ervaren Blokker-medewerkers en benaderden hen actief. Al tussen 14 november en 21 december had 50% van de medewerkers nieuw werk gevonden of uitzicht daarop – in sommige regio's zelfs 70%. Uiteindelijk had 92% van de medewerkers op 1 januari al een nieuwe baan of uitzicht op een nieuwe baan. Kaddouri: ‘Op 30 december organiseerden we nog een speciale digitale voorlichtingsbijeenkomst die door 183 Blokker-medewerkers werd bijgewoond – uiteindelijk hebben 240 medewerkers WW aangevraagd! In die sessie hebben we uitgelegd dat we klaar staan in hun regio om ze alle manieren verder te helpen naar werk. We geven dan bijvoorbeeld advies over kansrijke beroepen, eventueel omscholing en sollicitatietips.’
5. Wat kunnen we leren van dit faillissement?
‘Het Blokker-faillissement laat zien dat we als UWV klaar staan wanneer het nodig is’, besluit Kaddouri. ‘De snelle actie van UWV, de samenwerking tussen de verschillende afdelingen en de gunstige arbeidsmarkt hebben ervoor gezorgd dat de impact voor de medewerkers zo klein mogelijk bleef. Slechts een klein percentage heeft uiteindelijk een WW-uitkering hoeven aanvragen. Door snel te handelen en de mens centraal te stellen, kunnen we ook bij grote faillissementen het verschil maken. Gezien, gehoord en geholpen, het is ons dit keer goed gelukt.’