De vraag naar beoordelingen stijgt, onder meer door vergrijzing van de beroepsbevolking en verhoging van de AOW-leeftijd; ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. Ook de op handen zijnde verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp-ers zal de vraag doen toenemen. Door de coronapandemie is de belasting van UWV al flink toegenomen. De (verzekerings)artsencapaciteit zal de komende jaren op zijn best op het huidige niveau blijven. Met deze aspecten in het achterhoofd wordt de mismatch tussen vraag naar dienstverlening en aanbod in capaciteit van UWV groter. Zonder aanpassingen loopt de uitvoering vast.

Een breed maatschappelijk probleem dus, waar verschillende partijen bij betrokken zijn. UWV is daarom samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Nederlandse Vereniging voor Verzekeringsgeneeskunde (NVVG) in gesprek gegaan op zoek naar oplossingen, zowel in de regelgeving als in de uitvoering. Die gesprekken vonden hun neerslag in een Kamerbrief van 9 april 2021. Daarin noemt toenmalig demissionair minister Koolmees een aantal oplossingsrichtingen.

Deze oplossingsrichtingen zijn het uitgangspunt voor de Agenda van de Toekomst die SMZ samen met de andere UWV-divisies heeft opgesteld. Ambitie van deze Agenda is om het hoofd te bieden aan de groeiende maatschappelijke opgave om iedere cliënt van de juiste sociale medische dienstverlening te kunnen voorzien. Concreet: UWV gaat op een andere manier werken, waarbij de cliënt centraal staat en iedereen in beeld is en blijft. Dat betekent werken in teams, met de verzekeringsarts in de regierol. Meest zichtbare neerslag van deze nieuwe manier van werken zijn de sociaal medische centra, die bij wijze van proef in Heerlen en Tilburg van start zijn gegaan.