Direct naar inhoud

Instellingen

    Cookies:

    Voor het plaatsen van cookies hebben wij uw toestemming nodig. Beheer uw cookievoorkeuren.

    Zo maken we jobcoaching nog efficiënter én klantvriendelijker

    Jobcoaches helpen mensen met een structurele arbeidsbeperking aan duurzaam werk bij een reguliere werkgever. UWV onderzocht de werking en verbetermogelijkheden. Wat bleek? Er zijn kansen om jobcoaching nog efficiënter en klantvriendelijker te maken, en binnen bereik te brengen van meer mensen. Hoe? Dat staat in het UWV Kennisverslag ‘Jobcoaching efficiënter en klantvriendelijker maken’.

    De conclusies in het kort

    Jobcoaching kan nóg beter door:

    • Deze ondersteuning voor iedereen in te zetten die deze nodig heeft 
    • Flexibeler om te gaan met het aantal jobcoach-uren 
    • Te mikken op duurzame arbeidsparticipatie in plaats van baanbehoud 
    • Voor iedere cliënt een vaste contactpersoon aan te stellen 
    • Kwaliteits- en risicomanagement klantvriendelijker en doelmatiger te maken 
    • De administratie te verminderen en versimpelen 
    • De voorwaarden en invulling door gemeenten en UWV gelijk te trekken

    UWV onderzocht wat er nodig is om te zorgen dat jobcoaching de duurzame arbeidsparticipatie van werknemers zo goed mogelijk ondersteunt. Samen met jobcoach-, cliënten- en werkgeversorganisaties hebben we achterhaald welke verbeteringen mogelijk en nodig zijn om dit doel te bereiken.

    Hoe kan jobcoaching efficiënter en klantvriendelijker?

    Alle betrokkenen benadrukken dat jobcoaching een waardevol instrument is. Het draagt eraan bij dat mensen met een structurele arbeidsbeperking aan het werk komen en vooral ook blijven. Toch kan deze bijdrage nog verbeterd worden. De aanknopingspunten voor verbetering lopen uiteen van klein en procesmatig tot groot en beleidsmatig.

    Zo is het belangrijk dat we:

    • Jobcoaching (mogen) inzetten voor iedereen die, vanwege welke beperking dan ook, hulp nodig heeft om duurzaam aan het werk te komen en te blijven. En misschien nog wel belangrijker: dat alle mensen die recht hebben op die begeleiding weten én ervaren dat ze daar recht op hebben. 
    • Flexibeler omgaan met het aantal uren dat iemand jobcoaching kan krijgen, en de begeleidingsbehoefte uitdrukken in uren die nodig zijn om een bepaald doel met de cliënt te behalen. Ook is er behoefte om het benodigde aantal uren snel te kunnen af- of opschalen als het doel eerder of juist later wordt behaald dan oorspronkelijk verwacht. 
    • Duurzame arbeidsparticipatie centraal stellen, met een focus op werkbehoud in plaats van op baanbehoud. Dit kan door jobcoaching een regulier onderdeel te maken van re-integratiedienstverlening in plaats van een los product of instrument. 
    • Minder functionarissen betrekken bij het proces rond jobcoaching, en voor iedere cliënt een vaste contactpersoon aanstellen die het overzicht houdt over de betrokkenheid van andere professionals en deskundigen. 
    • Een klantvriendelijker en doelmatiger systeem voor kwaliteits- en risicomanagement introduceren, waarin meer aandacht is voor kwaliteitsmanagement en waarin de risicobeheersing minder bureaucratisch is. De consensus onder betrokkenen: het huidige systeem is gebaseerd op wantrouwen en doorgeslagen in de wens om ieder risico uit te sluiten. 
    • De papierstroom beperken, gegevens niet dubbel uitvragen, waar mogelijk formulieren samenvoegen en de snelheid in het proces minder laten afhangen van de beschikbaarheid van álle documenten. 
    • Verschillen in voorwaarden en invulling van jobcoaching tussen UWV en gemeenten verminderen. Cliënten(organisaties), werkgevers en jobcoaches hebben last van die verschillen en hebben grote behoefte aan harmonisatie.

    Hoe gaat het met de implementatie?

    Mede naar aanleiding van dit onderzoek heeft UWV het jobcoachprotocol herzien. Zo kan jobcoaching nu ook worden ingezet bij:

    • Begeleiding van een baaneinde naar ander werk 
    • Problemen in de privésfeer die van invloed zijn op de werkvloer 
    • Mensen met kleine contracten  

    Daarnaast is het aanvraagformulier van jobcoaching aangepast. Ook voor andere aanbevelingen, die meer tijd en verder onderzoek nodig hebben, verkent UWV samen met gemeentes of en hoe ze kunnen worden omgezet in actie.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?