Veel werkzoekenden zoeken naar een functie in een beroepsgroep waarin de kans op werk klein is. Deze mensen kunnen baat hebben bij breder zoeken naar werk, maar worden daarin belemmerd door een gebrek aan kennis over welke kansrijke beroepen aansluiten bij hun kennis en ervaring. Daarnaast ervaren zij psychologische drempels om over te stappen naar een beroep waarmee zij nog niet bekend zijn. Om deze barrières te verminderen, hebben we een gepersonaliseerde e‑mailcampagne ontwikkeld, speciaal voor werkzoekenden die zoeken naar een functie met een kleine kans op werk. De e‑mailcampagne informeerde werkzoekenden over de kleine kans op werk binnen hun voorkeursberoep en reikte passende beroepen aan die een grotere kans op werk bieden. In een experiment met een controlegroep hebben we het effect van de campagne geëvalueerd.
Het experiment leverde een aantal belangrijke inzichten op:
- Het proactief geven van gepersonaliseerde arbeidsmarktinformatie resulteerde erin dat 3,9% meer werkzoekenden werk vonden.
- Werkzoekenden die proactief gepersonaliseerde arbeidsmarktinformatie ontvingen, vonden vaker werk in andere beroepen dan in het kansarme beroep van de eerste voorkeur.
- Een ander resultaat van de campagne is dat werkzoekenden in de maanden na de campagne per maand gemiddeld 2,7 uur meer werkten en € 42 meer inkomsten uit werk hadden.
- De resultaten zijn veelbelovend voor een relatief eenvoudige, korte interventie en laten de potentie zien van informatie die op het individu is afgestemd.
- E-mailcampagnes zijn een potentieel goed medium voor het succesvol communiceren van gepersonaliseerde kansrijke overstapberoepen.
Van dit kennisverslag verscheen ook een Engelstalige versie.