Voor veel mensen met gehoorproblemen is het volgen van (groeps)gesprekken op het werk lastig, wat tot vermoeidheid en verminderde inzetbaarheid kan leiden. Om deze mensen bij hun communicatie te ondersteunen heeft Speaksee tijdens een pilot, die mogelijk werd gemaakt door de Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI), een microfoonkit met app (voor live gesprekken) en autocaption (voor ondertiteling van online gesprekken) getest. Deze technologie zet gesproken informatie om naar digitale tekst.
De eindgebruikers waren 27 medewerkers bij reguliere werkgevers en 14 medewerkers bij werkgevers via een Sociaal Werkbedrijf (SW). Ruim de helft van de deelnemers bij reguliere werkgevers gebruikte de technologie nog aan het eind van de pilot en gaf de technologie gemiddeld een 8,2. Voornamelijk kwalitatieve onderzoeksmethoden laten zien dat de technologie verschillende baten oplevert zoals een hogere productiewaarde, beter contact met collega’s, meer werkplezier, vermeden zorgkosten en minder uitgaven voor (schrijf)tolken. De toegevoegde waarde op het werk is bij deelnemers bij sociaal werkbedrijven minder sterk, onder andere doordat zij veel met hun handen werken. De technologie is ook ingezet bij bedrijven die met (privacy)gevoelige gegevens werken. Het blijkt (juridisch) moeilijk om financiering te organiseren vanuit de overheid of zorgverzekeraars voor mensen die de technologie willen gebruiken. Een heldere verantwoordelijkheidsverdeling hierover is een cruciale voorwaarde voor verdere opschaling.
Deze pilotbeschrijving maakt deel uit van een groter onderzoek waarin 8 verschillende inclusieve technologieën zijn getest in het werk of tijdens de re‑integratie van mensen met diverse arbeidsbeperkingen (mentaal en fysiek). Meer informatie hierover is te vinden in het eindrapport over de evaluatie pilots inclusieve technologie 2021–2023.