In 2018 is het kennisprogramma Onbeperkt aan het werk van start gegaan, een initiatief van UWV en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) dat tot doel heeft door onderzoek de dienstverlening aan mensen met een arbeidsbeperking waar mogelijk te verbeteren. Dit kennisprogramma kent een thematische opzet waarin de re‑integratiedienstverlening vanuit verschillende perspectieven wordt beschouwd. Er zijn bijvoorbeeld onderzoeken naar de effectiviteit van dienstverlening voor mensen met een WGA- en Wajong-uitkering, een onderzoek naar hoe cliënten de dienstverlening ervaren en onderzoeken naar de inzet van jobcoaches. Inmiddels zijn we vijf jaar verder en is een flink aantal onderzoeken afgerond of zijn er tussenresultaten.

In dit kennisverslag beschrijven we de belangrijkste bevindingen die uit deze onderzoeken naar voren komen.

  • Dienstverlening op maat begint bij het goed in beeld hebben van de cliënt. Alleen dan kan de professional, in samenspraak met de cliënt, bepalen wat de beste manier is om die te ondersteunen bij het vinden en behouden van werk.
  • Het is essentieel om de cliënt vervolgens ook goed in beeld te houden, zodat de professional tijdig kan inspelen op veranderingen in de situatie van de cliënt.
  • Het maken van de juiste keuzes over re‑integratiedienstverlening stelt hoge eisen aan het vakmanschap van de professional. Inzichten uit onderzoek kunnen de professional daarbij ondersteunen.
  • Cliënten krijgen niet altijd de dienstverlening die ze nodig hebben, als gevolg van belemmeringen in wet- en regelgeving of de wijze waarop UWV de dienstverlening heeft georganiseerd. Professionals blijken bijvoorbeeld scholing als een complex product te ervaren en zetten mede daarom scholing weinig in.
  • Cliënten willen worden meegenomen in het hoe, wat en waarom van het besluit van de professional om bepaalde dienstverlening al dan niet in te zetten. Als dat gebeurt, begrijpt hij of zij doorgaans ook beter waarom een keuze is gemaakt. Dit is niet alleen een prettige ervaring voor de persoon zelf, maar heeft ook positieve invloed op het accepteren van de beslissing. Hoewel professionals denken dat ze cliënten goed betrekken bij de keuzes over de inzet van re‑integratiedienstverlening, ervaart een deel van de cliënten dit niet altijd zo.