Voor mensen met spraakproblemen (waaronder spasmodische dysfonie, stembandverlamming en de gevolgen van keelkanker) is het voeren van gesprekken vaak lastig en vermoeiend. Wel is het voor veel van deze mensen mogelijk om fluisterend op een vloeiende manier te spreken. Tijdens een pilot, die mogelijk werd gemaakt door de Coalitie voor Technologie en Inclusie (CTI), is software van Whispp beproefd. Deze software is gebaseerd op artificial intelligence (AI) en zet fluisterspraak of aangedane spraak om in een ‘natuurlijk’ stemgeluid. Dit kan live, telefonisch of online. Het doel is om communicatie te vergemakkelijken voor mensen met deze beperking en daarmee hun werkplezier, zelfvertrouwen en welbevinden te bevorderen.
Diverse werknemers en zelfstandig ondernemers (1 persoon die stottert en 8 personen met een stemaandoening) hebben Whispp getest als live gespreksversterking in een privé setting. Hierbij bleek vooral een (geringe) vertraging tussen input (fluister) en output (versterkt geluid) een obstakel te zijn voor de eindgebruikers. Op basis van de opgedane ervaringen zijn er tijdens de pilot veel aanpassingen gedaan aan de technologie, om deze beter te laten aansluiten bij de behoeften van de eindgebruikers. De looptijd van de pilot was te kort om de technologische aanpassingen alsnog te testen in een werksetting. De deelnemers aan de pilot zien wel veel potentie voor de toepassing van deze inclusieve technologie in hun werk, vooral in drukke ruimtes, en verwachten dat gesprekken hun hiermee minder vermoeidheid zullen opleveren.
Deze pilotbeschrijving maakt deel uit van een groter onderzoek waarin 8 verschillende inclusieve technologieën zijn getest in het werk of tijdens de re‑integratie van mensen met diverse arbeidsbeperkingen (mentaal en fysiek). Meer informatie hierover is te vinden in het eindrapport over de evaluatie pilots inclusieve technologie 2021–2023.