UWV gebruikt cookies

UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.

Met deze cookies houden we bij welke pagina’s u bezoekt, zodat we informatie kunnen aanbieden die voor u interessant is. Ook zorgen deze cookies ervoor dat we de website kunnen testen.

Deze cookies plaatst YouTube als u op onze website video’s bekijkt.

Direct naar inhoud
UWV logo

Vul één of meer trefwoorden in

  • Home
  • Thema'sZoek op inhoudelijke thema’s
  • CijfersCijfers en trends sociale zekerheid
  • (Financiële) verantwoordingFinanciële en premienota’s, jaarverslagen
  • Subsidie voor onderzoekenNieuwe en lopende subsidierondes
  • Onbeperkt aan het werkKennisprogramma UWV en ministerie van SZW
  • Over UWV
  • Werken bij
  • Contact

Hoe werven werkgevers? Inzichten in de zoektocht van bedrijven naar personeel

27 september 2018
Lees voor

Hoe zoeken werkgevers personeel? UWV heeft onderzocht op welke wijze werkgevers werven voor hun vacatures en of zij personen aannemen zonder dat hier een vacature voor openstaat. De uitkomsten zijn gebaseerd op een grootschalige enquête onder ruim 6700 bedrijven in het voorjaar van 2018 in opdracht van UWV.

Het plaatsen van vacatureteksten blijkt de belangrijkste wervingsmethode voor werkgevers. Dit doen zij vaak in combinatie met andere wervingsmethoden, zoals het zelf actief benaderen van kandidaten of het inschakelen van een externe organisatie.

Andere belangrijke uitkomsten van dit onderzoek zijn:

  • Het zelf verspreiden van vacatureteksten gebeurt vooral via de eigen website, sociale media en vacaturesites. Wervingsvideo’s komen maar beperkt voor en bijna altijd in combinatie met een vacaturetekst. •Het actief benaderen van kandidaten gebeurt het meest via eigen personeel, relaties en sociale media.
  • Als bedrijven externe hulp bij het werven inschakelen, is dat meestal een wervings- en selectiebureau. Dit gebeurt met name bij vacatures waarvoor een hoger opleidingsniveau wordt gevraagd. 
  • De gebruikte sociale media verschillen sterk naar gevraagd opleidingsniveau. Facebook wordt vooral ingezet voor lager en middelbaar niveau en LinkedIn voor hogere opleidingsniveaus. 
  • Werkgevers verwachten in de toekomst niet wezenlijk anders te gaan werven. Wel leggen zij een sterker accent op sociale media bij het zelf actief benaderen van kandidaten. 
  • Een op de vijf bedrijven neemt personeel aan zonder externe werving. Dit gebeurt vooral via relaties en doorstroom na stages.

Bekijk publicatie

    Hoe werven werkgevers? Inzichten in de zoektocht van bedrijven naar personeel (PDF, 853 KB)

Direct naar

    Kennisagenda Jaarverslag UWV

Meer UWV

    UWV Zakelijk Werken bij UWV Over ons

Meer weten

    UWV als kennisorganisatie Voor de pers Contact

Blijf op de hoogte

    X (voorheen Twitter) LinkedIn UWV Kennisnieuwsbrief UWV Kennisverslag
    Over deze website Privacy Webarchief Uw mening

Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?