UWV plaatst noodzakelijke cookies om de website goed te laten werken, en cookies om anoniem gegevens te verzamelen over het gebruik van onze website. Met uw toestemming plaatsen we daarnaast ook de cookies hieronder. Lees meer over het gebruik van cookies.
Nederland regelt steeds meer zaken online. Mensen kopen bij webshops en hebben contact met bijvoorbeeld de overheid, bank of energieleverancier via internet. Mede daardoor neemt het aantal banen in het telefonisch en digitaal klantcontact toe. Bijvoorbeeld voor medewerker klantenservice.
Klantcontactfuncties komen overal voor
In Nederland zijn ruim 140.000 mensen werkzaam in klantcontactberoepen. Ze werken in allerlei sectoren. Klantcontactberoepen komen voor bij contactcenters, maar ook in het bank- en verzekeringswezen, de overheid, nutsbedrijven, handel (bijvoorbeeld groothandel, webwinkels), horeca en toerisme, transport en logistiek et cetera. De meeste bedrijven hebben een eigen klantcontactafdeling, ongeveer een derde besteedt het werk (deels) uit aan externe facilitaire contactcenters.
Kans op werk voor klantcontactberoepen gemiddeld of hoger
De arbeidsmarkt voor klantcontactberoepen ziet er over het algemeen gunstig uit. Dat geldt zeker voor de callcentermedewerker outbound. Voor dit beroep is er naar verhouding weinig concurrentie onder werkzoekenden. Maar ook voor beroepen als medewerker klantenservice en callcentermedewerker inbound is er een groot aantal vacatures.
Klantcontact: interessante overstap voor verkoop- en administratief personeel
Uit registraties van overstappen die werkzoekenden in het verleden hebben gemaakt, blijkt dat klantcontactberoepen een goed alternatief kunnen zijn voor mensen met werkervaring in bijvoorbeeld de verkoop, de horeca of de administratie, maar ook voor bijvoorbeeld receptionisten. Deze beroepen zijn aan elkaar verwant door het dienstverlenende en communicatieve karakter.
Inhoud werk en beroepseisen kunnen per bedrijf verschillen
Het werk is niet voor iedere medewerker klantcontact hetzelfde. Dit hangt onder meer af van het bedrijf, het product of dienst waar het om gaat en van de communicatiekanalen die worden ingezet. Online communicatie vraagt om andere vaardigheden dan telefonisch contact. Stemgebruik speelt bijvoorbeeld geen rol bij e-mail; daar zijn spelling en zinsopbouw belangrijk.
Om klantcontact werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren moeten medewerkers