Klachten WIA klanten
De gemiddelde klachtintensiteit over de WIA-claimbeoordeling is gedaald van 2,2% in de eerste 3 kwartalen van 2006 naar 1,4% in de eerste helft van 2007. Dit blijkt uit een analyse van de ingediende klachten gerelateerd aan de WIA-claimbeoordeling in 2006 en 2007, de eerste jaren na inwerkingtreding van de wet WIA. De klachtintensiteit is het aantal ontvangen klachten afgezet tegen het aantal uitkeringsbeslissingen.
De meeste klachten van alle WIA-klantgroepen ging over de informatie en communicatie. Klachten zijn een belangrijke indicator voor de klantgerichtheid van UWV en hoe UWV deze kan verbeteren. Klachten over de bejegening door UWV‑medewerkers komen vooral van mensen van wie de WIA-aanvraag is afgewezen en gaan hoofdzakelijk over het feit dat men zich niet serieus genomen voelt en dat de beoordeling naar de mening van de klant niet zorgvuldig genoeg gedaan is. Het is daarom van belang al bij aanvang van de claimbeoordeling de verwachtingen te bespreken en waar mogelijk bij te sturen.