UWV vindt het belangrijk dat mensen zich gezien, gehoord en geholpen voelen. UWV werkt daarom hard aan het verbeteren van zijn dienstverlening, met meer oog voor de menselijke maat, preventie en nazorg. Aanhoudend punt van zorg blijven de lange wachttijden voor sociaal-medische beoordelingen. Naast de al eerder in gang gezette maatregelen zijn er negen aanvullende maatregelen afgesproken om de mismatch tussen de vraag naar sociaal-medische beoordelingen en de daarvoor beschikbare artsencapaciteit te verhelpen. Daarbovenop zijn echter grotere ingrepen nodig; daarover is UWV in gesprek met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).

Via deel 2 van dit Achtmaandenverslag 2022 legt UWV nadere verantwoording af over de uitvoering van zijn reguliere taken.

Bij het verslag is ook de bijlage Kwantitatieve informatie eerste acht maanden 2022 verschenen, met kwantitatieve informatie over de volumeontwikkelingen in (de uitvoering van) de werknemersverzekeringen in de eerste acht maanden van 2022.

UWV brengt iedere vier maanden verslag uit aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze rapportages vormen de basis voor het jaarverslag.