Direct naar inhoud

Instellingen

    Organisatie ontwikkelingen (Verandermotor)

    UWV wil de dienstverlening verbeteren en veranderingen sneller kunnen doorvoeren. Daarom gaat UWV zich anders organiseren. Medewerkers die zich hiermee bezighouden, gaan samenwerken in de Verandermotor. Met de Verandermotor kan UWV sneller veranderen, fouten voorkomen en (IT)-systemen vernieuwen. Met als uiteindelijk doel het verbeteren van dienstverlening, zodat mensen zich door ons gezien, gehoord en geholpen voelen. Uitgangspunt bij deze organisatieverandering is dat iedereen binnen UWV hard nodig is om dit te realiseren.

    Meer menselijke maat

    UWV is in transitie van een uitvoeringsorganisatie naar een publieke dienstverlener waarbij mensen centraal staan en met meer ruimte voor de menselijke maat. Hierin heeft UWV al veel stappen gezet de afgelopen jaren. Voorbeelden van verbeterde dienstverlening zijn extra aandacht met behulp van cliëntondersteuners, het geldzorgenteam, bellen met herkenbare nummers en de nieuwe website die voor iedereen toegankelijk en begrijpelijk is.

    UWV is verdeeld in verschillende organisatieonderdelen: zogenaamde divisies. Iedere divisie werkt aan eigen veranderingen. Met als gevolg dat er te versnipperd, met verschillende prioriteit en invalshoeken aan noodzakelijke verandering wordt gewerkt. Omdat we sneller concrete verbetering voor cliënten en werkgevers willen realiseren, gaan we de organisatie van UWV op een andere manier organiseren. Dit doen we met behulp van de Verandermotor.

    De Verandermotor

    De Verandermotor bestaat uit meerdere kleine teams, die door middel van kortdurende opdrachten agile gaan samenwerken aan het verbeteren van dienstverlening, processen en IT-systemen. Voor de medewerkers betekent de Verandermotor een andere manier van samenwerken: in ieder team werken collega’s uit verschillende divisies én disciplines samen aan één opdracht. Dit maakt ons sneller en wendbaarder, dan wanneer iedere divisie werkt aan eigen veranderingen. Zo zijn we sneller en beter in staat de bedachte oplossingen ook echt voor elkaar te krijgen.

    IT en de Verandermotor

    UWV heeft een grote uitdaging om de IT-systemen te verbeteren en te vernieuwen om betere dienstverlening te kunnen bieden. Digitale ondersteuning is namelijk het fundament van onze dienstverlening. Verbetering van onze dienstverlening kan dus niet zonder verbetering van onze IT-systemen. In het vernieuwen van de IT- systemen staat dan ook de menselijke maat centraal. Deze moeten de wensen en behoeften van cliënten, werkgevers en medewerkers centraal zetten. Zodat we hen zo goed mogelijk kunnen helpen.

    Adviesaanvraag en reactie ondernemingsraad

    In december is de adviesaanvraag van het hoofdontwerp Verandermotor ingediend bij de ondernemingsraad. Inmiddels is het advies van de ondernemingsraad ontvangen inclusief het advies van een adviesbureau.

    Mogen wij u kort nog wat vragen over uw chatgesprek?