Het Werkcentrum Rijnmond is een initiatief van een groot aantal publieke en private partijen. UWV, gemeenten, werkgevers- en werknemersorganisaties, private (opleidings)partijen, Leerwerkloket Rijnmond, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB), en WerkgeversservicePunt Rijnmond. Zij werken samen om de grote uitdagingen van de arbeidsmarkt te lijf te gaan. Door samenwerking in het werkcentrum hopen betrokken partijen twee grote maatschappelijke problemen beter aan te kunnen pakken: aan de ene kant het personeelstekort in maatschappelijk cruciale sectoren als zorg en techniek en aan de andere kant de hoge werkloosheid in de regio.

De betrokken partijen liepen al langer met plannen om nauwer samen te werken, er was zelfs al een pilot gestart. En toen kwam corona. Omdat verwacht werd dat de pandemie grote werkloosheid zou veroorzaken, werd de samenwerking geïntensiveerd. De gevreesde golf van werkloosheid bleef uit, maar alle partijen hadden de smaak van samenwerking te pakken. Besloten werd om één loket te creëren waar burgers en werkgevers terecht konden met alle vragen over werk, scholing en loopbaan. Dat klinkt logisch en lijkt simpel, maar de werkelijkheid is wat weerbarstiger. Op gebieden als financiën en privacy moesten de nodige afspraken gemaakt worden. En alle partijen delen dan wel dezelfde visie, maar hebben elk hun eigen doelgroep, hun eigen budget en eigen mandaat. Toch bleken alle partijen bereid om de samenwerking aan te gaan, ook als dat betekent dat ze soms aan de slag moeten voor iemand uit een andere doelgroep dan de eigen doelgroep.

Die ‘éne plek’ is inmiddels op twee locaties van start. In de Centrale Bibliotheek Rotterdam en op Winkelcentrum Zuidplein kan iedereen die wat dan ook wil weten over werken en leren naar binnen lopen met zijn of haar vragen. Het werkveld van het centrum is grofweg ingedeeld in drie blokken: ‘Ik zoek werk/ ik zoek ander werk’, ‘ik wil mij ontwikkelen’ en ‘ik heb personeel nodig’. Het werkcentrum biedt alles om een oplossing te vinden bij elk van deze drie behoeften. Zo’n oplossing kan een training persoonlijke sollicitatievaardig¬heden zijn, het opzetten van ontwikkelingsprogramma’s op de werkvloer, werving en selectie van nieuw personeel of een opleiding waardoor iemand in de haven of de zorg aan de slag kan. Wat de vraag ook is, de cliënt krijgt één aanspreekpunt, die er vervolgens voor zorgt dat er een oplossing komt. Het centrum werkt volgens het ‘no wrong door’ principe: iedereen wordt altijd geholpen en krijgt altijd de juiste dienst¬verlening, van welke partner dan ook.

Door de krachten te bundelen kan het werkcentrum alle vragen en uitdagingen aan. Alle partijen opereren met elkaar in één netwerk, waardoor ze niet het wiel steeds opnieuw hoeven uit te vinden voor trainingen en ontwikkeltrajecten. Ook in het mogelijk maken van om-, her- en bijscholing zoeken de partijen binnen Werkcentrum Rijnmond de intensieve samenwerking op. Niet alleen door het aanbod te bundelen en te coördineren, maar ook door samen fondsen aan te boren via het Rijnmonds Scholingsfonds dat binnenkort van start gaat. Ook wie niet direct tot een bepaalde doelgroep hoort – bijvoorbeeld iemand die geen uitkeringsachtergrond heeft – maar wel een vraag heeft over werk of ontwikkeling, kan bij het werkcentrum terecht. Door de samenwerking kunnen de partijen projecten, werktrajecten en budgetten aan elkaar koppelen, waardoor eindeloos veel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Nicole Kievits, rayonmanager UWV Rijnmond, bracht het in een eerder interview mooi onder woorden: Als blijkt dat we iemand niet verder kunnen helpen, dan hebben we nog niet alle opties bekeken.‘

Tim Versnel, wethouder Werk en Inkomen, Rotterdam

’Onze regio kent maar al te goed de uitdagingen van de arbeidsmarkt: personeelstekorten in maatschappelijk cruciale sectoren, zoals de haven, én relatief de hoogste werkloosheid van Nederland. Als gemeente proberen wij er dan ook alles aan te doen om die ogenschijnlijk tegenstrijdige fenomenen bij elkaar te brengen. We zijn erg enthousiast over de samenwerking in het werkcentrum. Het is om te beginnen goed dat er één duidelijke plek is waar je altijd terecht kunt, wat je vraag ook over scholing, werk of loopbaan ook is. Heb je last van je been, dan ga je naar de dokter. Heb je last van je baan, dan ga je naar het werkcentrum. Een plek waar het naar werk ruikt. Als gemeente brengen wij mensen in die cliënten kunnen begeleiden en coachen in leer- en/of werktrajecten. Wij kennen het aanbod van bijvoorbeeld sociale ondernemingen en leerwerktrajecten als geen ander. Wij rekenen erop dat door de inzet van het werkcentrum meer mensen een stap kunnen zetten naar een baan met meer bestaanszekerheid, zoals die er zijn in cruciale sectoren. Tegelijkertijd kunnen we die cruciale sectoren dan beter bemensen. Daar hebben zowel het individu als de maatschappij baat bij. We zijn natuurlijk nog in de opstartfase, maar we merken dat er veel onderling vertrouwen is, en geloof in het concept en elkaar. We geloven allemaal dat het gaat lukken om elke cliënt het beste te bieden, ook als dat nou toevallig niet je eigen aanbod is. Ja, ik ben een wandelende reclamezuil.’

Esther Leeftink, directeur Onderwijs en Kwaliteit ROC Zadkine

’In het Regionaal Werkcentrum vertegenwoordig ik niet alleen ons ROC, maar het volledig publiek bekostigde mbo in onze regio. Onze rol ligt uiteraard vooral op het gebied van scholing en opleiding, maar we zijn méér dan alleen een leverancier van opleidingen. De populatie op onze scholen kent een bovengemiddeld aantal mensen met problematiek in verschillende leefgebieden. Door ervaring weten wij inmiddels hoe je mensen rijp kunt maken voor de arbeidsmarkt. Daar is meer voor nodig dan ene opleiding, daar horen ook vaardigheden bij die te maken hebben met je werkhouding en omgangsvormen, bijvoorbeeld. Wij moeten ervoor zorgen dat binnen het werkcentrum de bekendheid met ons aanbod groeit en wij moeten op onze beurt luisteren naar wat anderen te bieden hebben. Met alle partijen in het RWC staan we voor dezelfde opgave. Ja, er zijn uitdagingen, zoals het werken met verschillende systemen, maar het is belangrijk dat we de verbinding blijven zoeken.’

Amira Saliha, werkzoekende

‘Nadat ik als teamleider bij een supermarkt gewerkt had, werd mijn contract niet verlengd. Toen mijn WW-uitkering stopte, ben ik begonnen aan de opleiding Social Work, aan het Maascollege in Rotterdam. In een schoolpauze liep ik een rondje over Zuidplein en kwam langs het werkcentrum. Ik heb een flyer gepakt en ben gewoon naar binnen gelopen. Ik dacht: dit is misschien voor jongeren die werk zoeken. Ik hoefde helemaal geen afspraak te maken, ik kreeg meteen een gesprek met een heel aardige vrouw. Zij stelde vragen zodat duidelijk werd wat mijn behoefte was. Ik vertelde haar dat ik liever niet meer in een winkel wilde werken, maar een baan zocht die beter aansluit bij mijn opleiding. Ze kwam met een aantal vacatures en we hebben besproken wat het beste bij mij zou passen. Ik heb gesolliciteerd als jongeren¬begeleider bij een organisatie die jongeren helpt met school en huiswerk en zo. Ik ben aangenomen. Ik heb toevallig vandaag mijn contract gekregen, voor 16 uur per week, zodat ik het werk kan combineren met school. Het heeft bij elkaar maar een paar weken geduurd en het had nog sneller gekund als ik tussendoor niet met vakantie was geweest. Ik kan iedereen aanraden een keer binnen te lopen bij het werkcentrum!‘

Charley Ramdas, vakbondsbestuurder

’Ons domein is: mensen van werk naar werk begeleiden. Om die reden brengen wij in het RWC vooral onze kennis en kunde op het gebied van loopbaanbegeleiding in, in de vorm van loopbaanbegeleiders. Ik zeg nu wel ‘ons domein’, maar de uitdaging in de samenwerking is nu juist om met andere partijen binnen je eigen domein op te trekken. Die samenwerking hebben we nodig. Wat de ene partij niet of onvoldoende in huis heeft, kan de andere partij juist weer inbrengen. Zo brengen we alle kennis en kunde bij elkaar die nodig is om de uitdagingen van de arbeidsmarkt het hoofd te kunnen bieden. Of het gaat werken, zullen we proefondervindelijk moeten ervaren. Daar zijn we nu hard mee bezig.’

Peter Nagelkerke, directeur Projecten bij MKB Rotterdam Rijnmond

’Ondernemers kennen op dit moment veel uitdagingen die te maken hebben met de arbeidsmarkt. Denk alleen al aan het bemensen van de veranderende banen in de haven-industrie vanwege de energietransitie. Binnen het Regionaal Werkcentrum werken we op een innovatieve manier aan het matchen van vraag en aanbod. Door de krachten te bundelen, kunnen we zowel ondernemers ondersteunen die schreeuwen om geschikt personeel als werknemers helpen die een (andere) baan zoeken. We brengen hier ook het belang van een leven lang ontwikkelen onder de aandacht, cruciaal voor zowel werkgever als werknemer. Wat wij inbrengen zijn de vragen en uitdagingen van werkgevers. Daarmee kunnen we, samen met de overige partners aan de slag, om zoveel mogelijk mensen op de juiste plek op de arbeidsmarkt te krijgen. De lijnen zijn kort, en zo helpen we elkaar. Dat is geen altruïsme: wat goed is voor de ondernemer, is goed voor de stad en andersom.’

Daniëlle Veenman, adviseur werkcentrum

'Iedereen met vragen over werk en scholing kan hier binnenlopen. Met iedereen bedoel ik ook echt iedereen: werkzoekenden, werkenden en werkgevers. Mijn functie is om mensen van de juiste informatie te voorzien en eventueel door te verwijzen binnen het netwerk van het Werkcentrum Rijnmond, bijvoorbeeld naar een loopbaancoach, werkgever of een uitzendbureau. Er zijn veel partijen bij betrokken en er is zo veel informatie: als adviseur werkcentrum zorg ik ervoor dat mensen daarin de goede weg vinden. Soms heb ik geen antwoord op hun vraag, dan ga ik in het netwerk op zoek naar het antwoord. Zo zorgen we ervoor dat mensen niet op een andere plek opnieuw hun verhaal hoeven te vertellen. Het werkcentrum is een one-shop-stop en in die shop ben ik als adviseur de spin in het informatieweb.' 

Dit verhaal is ook verschenen in de printuitgave van UWV Magazine. Wilt u UWV Magazine ontvangen? Meld u aan via UWV Magazine.