Maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Bovendien is de kans op onvoldoende digitale vaardigheden drie keer zo groot bij laaggeletterden. En dat heeft gevolgen voor het volgen van een opleiding en het vinden en behouden van werk. In het tweede kwartaal van 2022 telde het onbenut arbeidspotentieel ruim 1,1 miljoen mensen. Tot wel vijftig procent van die populatie is laagopgeleid, laag-geletterd en langdurig werkzoekend.

Stichting Lezen en Schrijven zet in op het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. De stichting richt zich op het bedrijfsleven, gemeenten, maatschappelijke organisaties, ministeries en het Nederlandse publiek. Geke van Velzen: ‘De helft van de laaggeletterden is in Nederland opgegroeid en naar de basisschool gegaan, maar mist de juiste startkwalificaties. Hun taal- en/of rekenniveau ligt onder mbo2, ofwel 2F. Dit aantal groeit door de vergrijzing en doordat er meer en meer jongeren met onvoldoende basisvaardigheden het onderwijs verlaten.’

Laaggeletterdheid heeft ook invloed op de gezondheid en op het terrein van werk. Constante stress en schaamte leidt vaak tot een hoger ziekteverzuim en een lagere productiviteit. ‘Informatie wordt minder goed of langzamer verwerkt en de kans op het maken van fouten neemt toe. Bijvoorbeeld bij het werken met prijslabels, het lezen van routes en planningen of het maken van digitale verslagen.’

Stichting Lezen en Schrijven geeft training en voorlichting aan onder meer gemeenten en UWV-medewerkers. ‘Zij hebben een belangrijke verwijsfunctie voor hulp en aanbod in de regio. In vrijwel alle Nederlandse gemeenten worden laagdrempelige cursussen en trainingen aangeboden, bijna altijd gratis.’ De krappe arbeidsmarkt nu maakt dat werkgevers eerder bereid zijn om te investeren in om- en bij-scholing. Er is zoveel winst te behalen, mits we samen oog hebben voor oplossingen en het bieden van een helpende hand.’