5 vragen over anders organiseren van werk bij personeelstekort
Nog steeds hebben 6 op de 10 werkgevers last van de krappe arbeidsmarkt. Uit recent UWV-onderzoek blijkt dat bijna de helft van de werkgevers het werk anders organiseert om personeelstekorten op te vangen. Maar hoe pak je dat aan? 5 vragen over het anders organiseren van werk en de waarde van het Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie (BIA).
1. Hoe groot is het probleem van de krappe arbeidsmarkt?
Ruim de helft van de vacatures is moeilijk vervulbaar, zo blijkt uit grootschalig UWV-onderzoek onder 2.300 werkgevers. ‘Vooral werkgevers in sectoren als openbaar bestuur, bouw en onderwijs hebben het zwaar’, zegt Erica Maurits, arbeidsmarktadviseur bij UWV. ‘De wervingsproblemen houden aan en de werkdruk stijgt bij veel werkgevers die last hebben van de krapte.’
2. Wat doen werkgevers om dit op te lossen?
Werkgevers investeren vooral in personeelsbehoud (66%) en het werven van nieuwe medewerkers (54%). Iets minder dan de helft (46%) kiest (ook) voor een andere aanpak: het anders organiseren van werk. ‘De focus op werving en behoud is voor veel werkgevers mogelijk niet voldoende. Werkgevers moeten een lange termijnvisie ontwikkelen’, weet Maurits.
3. Wat betekent 'het werk anders organiseren'?
Het gaat vooral om het stimuleren van brede inzetbaarheid van medewerkers en het efficiënter maken van werkprocessen. Een praktische ondersteuning hiervoor is het kosteloze Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie (BIA) van UWV. Hierbij worden niet-specialistische taken gebundeld in nieuwe functies waar minder specifieke eisen voor gelden.
4. Hoe werkt zo'n BIA in de praktijk?
Kees Noordmans, directeur van sociale onderneming OPNIEUW!, liet een BIA uitvoeren: ‘We hebben het maakproces opgeknipt in overzichtelijke stukjes. Bijvoorbeeld bij het revitaliseren van bureaustoelen: waar eerst één persoon de hele stoel opknapte, hebben we nu een aparte armleuningenafdeling. Dit levert niet alleen efficiencywinst op, maar creëert ook nieuwe kansen voor medewerkers.’
5. Wat levert het anders organiseren van werk op?
‘Het resultaat is een efficiencyslag én vergroting van onze sociale winst doordat we meer ruimte creëren voor nieuwe medewerkers’, vertelt Noordmans. ‘Bedrijven die kampen met personeelstekort raad ik ook een BIA-traject aan. Het is makkelijker om mensen te vinden die misschien niet alle taken kunnen uitvoeren, maar wel een deel van het werk.’
Bent u zelf werkgever? En benieuwd naar mogelijkheden om het werk anders te organiseren? Lees het artikel Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie kan oplossing zijn voor personeelstekort.
Lees hier alles over de resultaten van de UWV-werkgeversonderzoeken.